• Home Slider01

Delft overtocht waterstofEen groot succes voor de leden van het Hydro Motion Team van de TU Delft. Als eersten in de geschiedenis zijn zij er in geslaagd om met een boot op waterstof de Noordzee tussen Nederland en Engeland over te steken. De reis begon gistermorgen (donderdag 11 juli 2024) om 11 uur en na een noodzakelijke pitstop in de Belgische havenstad Zeebrugge kon om 15 uur de daadwerkelijke oversteek beginnen. Vlak voor middernacht legde de zeer innovatieve boot aan in de haven van de Engelse kustplaats Ramsgate.

De oversteek naar Engeland is begonnen met twee dagen vertraging. De studenten zouden afgelopen dinsdag 9 juli om 06.00 uur vertrekken en waren al vroeg in de jachthaven van Breskens, twee uur eerder dan gepland vanwege het dreigende slechte weer op de Noordzee. Maar er waren technische problemen met de boot waardoor ze niet op tijd konden uitvaren. "We kunnen de vetrektijd niet zomaar uitstellen, want dan zouden we vol in een storm terechtkomen op de Noordzee", zegt Jeroen von Berg van het Hydro Motion Team. "Het oplossen van de technische problemen in de vroege ochtend duurde te lang, ‘s middags vertrekken is helaas geen optie."

Voor de leden van het Hydro Motion Team van de TU Delft was het uitstellen van de reis een emotioneel moment. “We hebben er een jaar keihard aan gewerkt", zegt Von Berg. "Maar we hadden te maken met een slechte combinatie van onverwachte omstandigheden en slecht weer. Vandaar dat we het besluit moesten nemen om niet te vertrekken."

In eerste instantie zagen de studenten het hele project mislukken. Het opschuiven van het reisschema is gecompliceerd en kostbaar. "Er zit een hele organisatie achter”, zegt student Jeroen Kort. “Alleen al de logies die we in Engeland geregeld hadden, en de professionele volgboot met beveiliging bijvoorbeeld. Dat organiseer je niet zomaar nog een keer." Maar twee dagen later proberen ze het toch nog opnieuw, mede door de hoge verwachtingen van hun waterstofboot. Het team wil met de overtocht van zo'n 160 kilometer laten zien dat er mogelijkheden zijn om schone waterstof voor de scheepvaart te gebruikenen zo bij te dragen aan een duurzame scheepvaartsector.

Na een nachtje slapen ziet de wereld er voor de studenten geheel anders uit, wordt gemeld op social media. “Ons hele team, samen met twee leden van het nieuwe team en andere ondersteunende crew, is momenteel op weg naar Breskens. We blijven daar overnachten, zodat we morgenochtend kunnen uitvaren. Vandaag leggen we de laatste hand aan de laatste details en gaan we waarschijnlijk vroeg naar bed, want we hebben een wake-up call om 5:30 uur!”

Waterstof Magazine volgde de berichtgeving van de tocht van uur tot uur.

10:45

De laatste briefing is achter de rug, de piloten zijn aan boord van het waterstofschip!

11:00

De boot is net losgekoppeld en vaart richting de Westerschelde!!!

11:00

Het ondersteuningsschip met de bemanning aan boord is zojuist losgekoppeld! Ook wij vertrekken naar de Westerschelde!

11:15

We verlaten de haven van Breskens en starten de brandstofcel op om met onze waterstofboot naar het Verenigd Koninkrijk te varen!

11:30

Onze boot vaart nu op waterstof op de Westerschelde, richting Ramsgate. De landcrew pakt de laatste spullen in de haven van Breskens in en vertrekt naar de Eurotunnel.

12:15

De golven in de Westerschelde zijn veel hoger dan gisteren, en ook veel hoger dan verwacht en voorspeld. We bespreken op dit moment een nieuwe strategie.

13:00

Helaas werkt een koelpomp niet goed. Om de lange reis te doorstaan, moeten we deze omwisselen voor de reserve. Daarom meren we aan in Zeebrugge, halen de reserve op bij de landcrew en gaan daarna weer verder!

13:15

De eerste grensovergang is een feit: we zijn België binnen! Het land van herkomst van 2 van onze teamleden. We varen naar Zeebrugge om de koelpomp te vervangen. Daarna zetten we koers richting open zee, naar Ramsgate. Zo vermijden we enkele zandbanken voor het zuidelijke deel van België.

14:30

De boot is aangekomen in Zeebrugge, we zijn klaar voor de pitstop. We gaan de pomp vervangen en testen zo snel als we kunnen, om onze reis op zee voort te zetten!

15:00

Na een korte pitstop varen we nu weer richting open zee!

16:00

We zitten nu weer op onze oorspronkelijke route! Vanaf de boot zien we windmolenparken, die we moeten vermijden, want dit zijn plekken op de Noordzee waar schepen niet mogen komen.

16:45

We zijn nu op 1/3 van de route!

17:15

We zijn het land uit het oog verloren, we zijn nu omringd door zee. We gaan steeds meer richting het Verenigd Koninkrijk!

18:15

De data en statistieken die zichtbaar zijn op de website zijn niet meer up-to-date met de bootdata. De getoonde GPS-locatie is echter wel accuraat!

19:15

De waterstofboot passeerde zojuist het zogenaamde 'point-of-no-return'. Dit is een specifieke plek op onze route, waar de dichtstbijzijnde haven niet meer op het Europese vasteland ligt, maar in Groot-Brittannië. Mocht er dus iets misgaan, dan varen we toch door naar het Verenigd Koninkrijk!

20:45

We zijn net de TSS, of Traffic Separation Scheme, binnengevaren. Dit is een specifiek gebied in de zee. Je kunt dit vergelijken met een snelweg op zee, want het verkeer gaat hier hard en mag maar één kant op. We zullen deze Separation Scheme een tijdje volgen, samen met ons supportschip.

22:00

Een indrukwekkend uitzicht vanuit de cockpit nu! De zonsondergang is fantastisch.

22:15

We zijn net de territoriale wateren van het Verenigd Koninkrijk binnengevaren! Op de weg moet je in het VK links rijden, maar gelukkig voor onze piloten zijn de regels op het water dat je rechts moet varen!

22:18

Land ahoy! We naderen het Verenigd Koninkrijk en kunnen weer land zien, met name de haven van Ramsgate. Ramsgate is een stad, ongeveer een derde van de grootte van Delft, het meest bekend om de hovercraftveerboot die hier vroeger aanmeerde. Ramsgate wordt het eindpunt van onze reis!

11/07/2024 23:45

We zijn net aangemeerd in Ramsgate, succesvol varend van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk, als eerste volledig op waterstof aangedreven boot! Welkom aan boord van de volgende golf!

Land Ahoy! We hebben onze doelstelling bereikt!

Lees ook: zuid-korea-sk-plug-hyverse-opent-eerst-waterstoftankstation-met-vloeibare-h2-voor-busvervoer

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen