• Home Slider01

Lofoten noorwegen waterstofHet Noorse vervoersbedrijf Torghatten neemt in 2026 de eerste twee veerboten op waterstof in gebruik. De ferry’s gaan varen op de langste veerverbinding van Noorwegen tussen Bodø en de Lofoten. De nieuwe schepen zijn robuust ontworpen om ruwe omstandigheden op het water te weerstaan en om een betrouwbare en veilige veerdienst te garanderen. Torghatten ASA is een Noorse rederij gevestigd in Brønnøysund. De activiteiten van het bedrijf omvatten de exploitatie van autoveerboten, snelle veerboten en reisbureaus.

Vanaf 2026 zal Torghatten twee ultramoderne waterstofveerboten en twee biobrandstofveerboten exploiteren in Lofoten, Noorwegen. De Lofoten Hydrogen Ferries zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met industriële partners en luiden een nieuw tijdperk in voor groene brandstoffen en duurzaam maritiem transport.

De waterstofveerboten moeten een echte ​​game-changer te worden in maritiem transport. De schepen, ontworpen voor de route Bodø-Værøy-Røst-Moskenes, zullen waterstof gebruiken als hun primaire brandstof, wat een belangrijke stap is richting emissievrij reizen. Elke veerboot is uitgerust met Proton-Exchange Membrane (PEM) brandstofcellen, die waterstof omzetten in elektriciteit, waarbij alleen waterdamp en warmte als bijproducten worden uitgestoten.

De milieuvoordelen van het vervangen van traditionele dieselmotoren door waterstofbrandstofcellen zijn substantieel. Torghatten streeft ernaar om de CO2-uitstoot jaarlijks met ongeveer 26.500 ton te verminderen. Deze vermindering is gelijk aan de uitstoot van ongeveer 13.000 dieselauto's, wat een positieve impact heeft op de lokale luchtkwaliteit en klimaatverandering tegengaat. Het ontwerp van de veerboten omvat ook hybride voortstuwingssystemen die waterstof-elektrische en diesel-elektrische modi combineren, wat de energie-efficiëntie en operationele flexibiliteit verder verbetert.

De veerroute Bodø-Værøy-Røst-Moskenes, gelegen in de ruige noordelijke regio's van Noorwegen, biedt unieke uitdagingen vanwege de barre weersomstandigheden en ruwe zee.

Het waterstof-initiatief zal ook de lokale economie versterken door banen te creëren en een robuuste waterstofwaardeketen op te zetten. GreenH, een belangrijke partner in het project, zal een waterstofproductiefaciliteit in Bodø exploiteren, die 6-10 ton waterstof per dag kan produceren. Deze faciliteit ondersteunt niet alleen de veerbootactiviteiten, maar creëert ook ongeveer 700-800 banen, waarvan de helft in de regio's Bodø en Salten.

Als extra milieuvoordeel zal de faciliteit zuurstof leveren aan de aquacultuurindustrie en warmte aan het stadsverwarmingsnetwerk. Het opzetten van een lokale waterstofvoorzieningsketen vermindert de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, verbetert de energiezekerheid en maakt de weg vrij voor verdere groene energieprojecten in de regio.

Lees ook: gasunie-onderzoekt-grootschalige-waterstofopslag-in-cavernes-in-groningen

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen