• Home Slider01

Nederland KLM zeroavia waterstofHet Nederlandse luchtvaartbedrijf KLM en ZeroAvia werken aan de ontwikkeling van een emissieloos vliegtuig op vloeibare waterstof. De partijen willen in 2026 een eerste proefvlucht gaan maken tussen twee vliegvelden. Tot die tijd moet het huidige vliegtuig van ZeroAvia op waterstof worden doorontwikkeld en moeten vergunningen geregeld worden die deze eerste vlucht mogelijk moeten maken. ZeroAvia gaat hiervoor het toestel ZA2000 inzetten dat wordt ontwikkeld voor regionale vluchten.

Als het de projectpartners lukt om het innovatieve toestel te laten vliegen zijn belangrijke bezwaren tegen vliegtuigen overwonnen. Er komt een einde aan geluidsoverlast en het toestel stoot geen schadelijke stoffen meer uit. Het elektrische vliegtuig van ZeroAvia gebruikt waterstof in brandstofcellen om elektriciteit op te wekken, die vervolgens wordt gebruikt om elektromotoren aan te drijven om de propellers van het vliegtuig te laten draaien. De enige uitstoot is waterdamp met een lage temperatuur, met studies die daarom een ​​vermindering van de klimaatimpact van wel 90% schatten in vergelijking met vergelijkbare vluchten op kerosine.  

ZeroAvia kiest voor energieopslag in de vorm van vloeibare waterstof. De levering hiervan moet gewaarborgd zijn en op de vliegvelden moet een veilige tankinfrastructuur voor vliegtuigen ontwikkeld worden. KLM en ZeroAvia willen met de proefvlucht aantonen dat schoon en stil vliegen in de toekomst mogelijk is. Bovendien zal het demonstratieproject de ontwikkeling van operationele concepten voor waterstofvliegtuigen in de hele EU versnellen.  

KLM wil zich ontwikkelen tot een duurzamere luchtvaartmaatschappij. Het ondersteunen van geavanceerde technologieën zoals waterstof en elektrische luchtvaart is een van de drie pijlers om de luchtvaartsector te helpen decarboniseren. De onderhoudsafdelingen van KLM en Air France hebben al samengewerkt met ZeroAvia om de kennisbank op te bouwen voor effectieve MRO-operaties voor waterstofbrandstofcelvliegtuigen.   

James Peck, Chief Customer Officer bij ZeroAvia, is blij met de samenwerking met KLM. "De grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld duiken er steeds serieuzer in om waterstof-elektrisch te onderzoeken als mogelijke oplossing. We kunnen niet wachten om met KLM samen te werken, als luchtvaartmaatschappij met zo'n rijke geschiedenis, terwijl we uitkijken naar een schone toekomst voor de industrie."

Maarten Koopmans, algemeen directeur KLM Cityhopper, ziet goede toekomstmogelijkheden voor waterstof. “KLM wil een koploper zijn in de reis naar een duurzamere toekomst in de luchtvaart. Daarom ondersteunen en stimuleren we actief innovatie om veranderingen in de industrie te stimuleren. Als het gaat om de toekomst van emissievrije vluchten, ondersteunt KLM verschillende technologieën en innovaties tegelijkertijd. Samen met onze sectorpartners doen we onderzoek naar elektrische, waterstof- en hybride vluchten en verkennen we manieren om deze ontwikkelingen te versnellen. ”  

ZeroAvia heeft al uitgebreid een prototype van zijn eerste ZA600 -motor getest aan boord van een Dornier 228- vliegtuig op zijn Britse basis . Het bedrijf heeft ook geavanceerde grondtesten uitgevoerd in de VS en het VK voor de belangrijkste bouwsteentechnologieën voor het ZA2000-systeem, waaronder cryogene tanks of LH2 en gepatenteerde hogetemperatuur-PEM-brandstofcel- en elektrische voortstuwingssystemen.

Lees ook: kawasaki-presenteert-emissievrije-motorfiets-met-waterstof-verbrandingsmotor 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen