• Home Slider01

San Francisco Ferry Hydrogen waterstofDe eerste maand met de MV Sea Change op waterstof in de baai van San Francisco is uitstekend verlopen. Na zes jaar voorbereiding is de eerste ferry op waterstof deze zomer in gebruik genomen. Het emissievrije vaartuig kan maximaal 75 passagiers vervoeren en vaart tussen Pier 41 aan de noordelijke waterkant van de stad en de veerbootterminal in het centrum van San Francisco. En het regionale openbaarvervoersbedrijf San Francisco Bay Ferry en partners heeft goed nieuws voor nieuwsgierigen. Het eerste half jaar mag iedereen gratis mee. Liefhebbers hebben er wel even op moeten wachten, de voorbereiding voor de eerste ferry op waterstof heeft zes jaar deduurd.

De waterstofveerboot kreeg na een lang vergunningstraject in mei dit jaar toestemming van de Amerikaanse kustwacht om commercieel in de vaart te gaan. De veerboot zal gedurende een demonstratieperiode van zes maanden onderdeel uitmaken van het San Francisco Bay Ferry-netwerk. Het doel is om te laten zien hoe brandstofceltechnologie kan worden toegepast als een haalbare strategie voor het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Volgens San Francisco Bay Ferry stoot het schip alleen waterdamp uit, waarvan een deel wordt gebruikt in de waterfontein aan boord. Daarmee is het het enige schip ter wereld met drinkbare emissies.

Het schip, ontworpen door Incat Crowther, is uitgerust met brandstofcellen die elektriciteit produceren om elektromotoren aan te drijven, waardoor het schip afstanden tot 300 zeemijl (bijna 500 km) kan varen en snelheden tot 20 knopen (37 km/h) kan bereiken. Het brandstofcelpakket heeft  een vermogen van 360 kW en is geleverd door Cummings, een batterijpakket  van 100 kWh zorgt voor een optimale belasting van de brandstofcel bij piekvragen naar energie. In de brandstoftanks van Haxacon kan 246 kilo waterstof worden opgeslagen. Deze liggen geheel volgens de regels bovendeks.

Frank Wolak , president en CEO van de belangenorganisatie Fuel Cell & Hydrogen Energy Association, benadrukt het belang van de veerboot, omdat het moeilijk is om de uitstoot van broeikasgassen door schepen te verminderen: “De werkelijke waarde van dit project wordt duidelijk als we kijken naar het aantal veerboten dat over de hele wereld vaart. Er schuilt hier een groot potentieel. Dit is één manier om de koolstofintensiteit van onze havens te verminderen.”

Voorstanders hopen dat waterstofbrandstofcellen in de toekomst ook containerschepen kunnen aandrijven. De Internationale Maritieme Organisatie, die de commerciële scheepvaart reguleert, streeft ernaar de uitstoot van broeikasgassen tegen het midden van deze eeuw te halveren.

Lees ook: minli-organiseert-zero-emissie-en-waterstof-event-in-landgraaf-limburg

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen