• Home Slider01

Eemshaven equinor waterstofDe energietransitie naar groene waterstof verloopt via de kleur blauw. Dat is de overtuiging van Het Noorse bedrijf Equinor en het Duitse Linde. Samen werken de bedrijven aan een enorm project voor de levering van blauwe waterstof vanuit Eemshaven in Groningen. Deze wordt gemaakt van aardgas, de CO2 die daarbij vrijkomt wordt niet uitgestoten in de atmosfeer, maar wordt opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee en de Noorse Zee. “Ruimte zat, want de lege gasvelden en andere holtes in de diepe grond onder de zeebodem bieden een bijna onuitputtelijke opslag.”

“Het H2M Eemshaven-project is een onderdeel van onze strategie om de komende 10 jaar waterstofproductie te ontwikkelen in drie tot vijf grote industriële clusters in Europa. Linde en Equinors vullen elkaar binnen deze projecten prima aan”, aldus Grete Tveit, senior vice president voor koolstofarme oplossingen bij Equinor. “Samen kunnen we koolstofarme waterstof produceren om betrouwbare en schone energie voor Europa te garanderen. We kijken ernaar uit om dit belangrijke project samen met Linde te ontwikkelen”,.

Het project met blauwe waterstof zou wel eens een belangrijke doorbraak kunnen betekenen bij het opschalen van het waterstofverbruik, denken de twee bedrijven. De afgelopen jaren presenteerden vele (inter)nationale bedrijven plannen voor de opwek van groene waterstof, alleen kwam er weinig concreets van de grond. Het Noorden zou als Hydrogen Valley Europees koploper worden in de ontwikkeling van een groene waterstofeconomie, maar in praktijk valt dat tegen. Mede omdat er in één keer een groot nieuw energiesysteem moet worden opgetuigd. Er zijn in de beginfase nog geen producenten, distributeurs en afnemers. En dan durft niemand te investeren.

Dat is bij het H2M Eemshaven-project van Equinor en Linde wezenlijk anders, stellen Alexander Jongenburger en Bjørn Sundland van Equinor in hun kantoor in een bedrijfsverzamelgebouw aan het Winschoterdiep in de stad Groningen, op de regionale omroep RTV Noord. “Zolang de groene waterstof-economie nog niet van de grond komt biedt blauwe waterstof een uitstekende tussenoplossing. Het kan volgens helpen het gasverbruik terug te dringen, de CO2-uitstoot te verminderen en dus bijdragen aan het behalen van nationale klimaatdoelstellingen.”

In 2029 moet de H2M-fabriek in de Eemshaven volgens planning de eerste blauwe waterstof produceren. De plannen voor H2M zitten nu in de ontwerpfase en Equinor heeft voor de verdere realisatie een bedrag van enkele tientallen miljoenen euro's gereserveerd. De daadwerkelijke bouw van de fabriek zal overigens een veelvoud vergen. De Nederlandse industrie gebruikt nu al jaarlijks 15 miljard kubieke meter grijze waterstof. Dit is dezelfde H2 dan blauwe waterstof, alleen wordt bij grijze de CO2 niet afgevangen.

In de nieuwe H2M-fabriek in Eemshaven (foto) gaan Equinor en Linde uit aardgas blauwe waterstof maken. Het aardgas ervoor wordt met een reeds bestaande pijpleiding vanuit Noorwegen aangevoerd. De waterstof uit de fabriek gaat het landelijke Gasunie-netwerk en het Europese leidingnet in, richting afnemers. De CO2 die vrijkomt bij het maken van waterstof wordt opgevangen en per schip naar Noorwegen vervoerd. Het idee is het transport later per pijpleiding te doen, maar die moet nog wel worden aangelegd. In Noorwegen wordt de CO2 een kilometer of twee à drie uit de kust in de zeebodem geïnjecteerd. Equinor heeft daar al de nodige ervaring mee, want het bedrijf pompt al sinds 1996 CO2 onder de grond.

‘De bedoeling is dat de CO2 er permanent wordt opgeslagen’, legt Jongenburger uit. “Daar is ruimte zat, want de lege gasvelden en andere holtes in de diepe grond onder de zeebodem bieden een bijna onuitputtelijke opslag. We kiezen voor de productie van blauwe waterstof voor Eemshaven omdat geen enkele andere haven zo gunstig ligt voor het CO2-transport”, aldus Jongenburger. “Bovendien is er de aansluiting op de gasleiding- en toekomstige waterstofnetwerk en ook komt de aardgaspijpleiding vanuit Noorwegen in de Eems aan land.”

Nederland reageerde volgens Jongenburger trager dan buurlanden Duitsland en België, die beiden tijdens de recente energiecrisis direct de banden met Noorwegen aanhaalden. Om zich te verzekeren van voldoende gasaanvoer, maar ook om samen na te denken over onder meer (blauwe) waterstofproductie. Beleidsmakers hebben volgens Jongenburger ook hier in de gaten gekregen dat de doelstellingen voor groene waterstofproductie op de kortere termijn onhaalbaar zijn.

Ook het huidige kabinet ziet blauwe waterstof zitten. In het hoofdlijnenakkoord wordt het genoemd als tussenstap op weg naar een groene waterstofeconomie.

Lees ook: h3-dynamics-levert-brandstofcelsysteem-voor-toekomstige-vliegtuigen-op-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen