• Home Slider01

Toulouse hypotrade waterstofEen commercieel succes voor de bouwer van brandstofcellen voor vliegtuigen H3 Dynamics. Het bedrijf, met de Europese hoofdvestiging in Toulouse, gaat apparatuur leveren voor het Clean Aviation-project HyPoTraDe, waarbinnen vliegtuigen worden ontwikkeld die geluidloos en emissievrij vliegen op waterstof. Het project heeft als doel om een ​ 500 kW modulaire brandstofcel-systeem te ontwikkelen dat later kan worden uitgebreid naar 1 MW of meer.

De plannen zijn erop gericht om in 2026 te beginnen met grondtesten, gevolgd door proefvluchten in 2030. Pipistrel, een dochteronderneming van Textron eAviation, zal een demonstratievliegtuig met 19 zitplaatsen leveren. Gegevens uit het project zullen worden gebruikt als input voor toekomstige inspanningen om waterstof-elektrische aandrijflijnen te introduceren voor kleine vliegtuigen die vallen onder de CS-23-categorie van EASA, waaronder forensenvliegtuigen met maximaal 19 stoelen vallen. 

Enkele consortiumleden die deelnemen aan het HyPoTraDe-programma hebben eerdere ervaring met de prestaties van geavanceerde brandstofceloplossingen van H3 Dynamics. De TU Delft vestigde een nieuw Guinness World Record door de brandstofcellen van H3 Dynamics voor de ruimtevaart in een efficiënt wegvoertuig te plaatsen en daarmee 2.499 km af te leggen met slechts 0,95 kg waterstof. Dat leverde de eerste plaats op in de finale van de Shell Ecomarathon-competitie in 2023. H3 Dynamics levert ook het AERODELFT Liquid Hydrogen Aircraft-programma van de TU Delft, dat zijn eerste vloeibare waterstof-elektrische aandrijflijn heeft ontworpen op een verkleinde versie van waterstofvliegtuigen. Tegenwoordig biedt H3 Dynamics een volledig assortiment geavanceerde waterstofoplossingen voor de gehele luchtvaartwaardeketen, van voortstuwingsvermogen voor vliegtuigen tot oplossingen voor grondapparatuur op luchthavens.

HyPoTraDe ontwerpt het voortstuwingssysteem op een manier die schaalbaar is, zodat het mogelijk megawattklasse voortstuwingssystemen voor grotere vliegtuigen kan maken. HyPoTraDe, mede gefinancierd door de Europese Unie, is een consortium waarin H3 Dynamics, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), de Duitse onderzoeksorganisatie Fraunhofer Society, de Universiteit van Stuttgart in Duitsland en de Technische Universiteit Delft in Nederland participeren. Het project wordt gefinancierd door de Clean Aviation Joint Undertaking van de Europese Unie , een publiek-private samenwerking tussen de Europese Commissie en de Europese luchtvaartindustrie die tot doel heeft vliegen duurzamer te maken door de introductie van baanbrekende technologieën. 

Lees ook: zwitserland-hydrospider-belevert-eerste-waterstoftankstation-in-het-buitenland

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen