• Home Slider01

Cannes bus Iveco waterstofSeptember was een uitstekende maand voor de waterstofafdeling van Iveco. Het Italiaanse bedrijf dat vrachtauto’s en bussen in Europa produceert heeft aan 2 bedrijven, binnen het openbaar vervoer in Frankrijk, in totaal 31 bussen op waterstof verkocht. Iveco plaatst in de bussen een brandstofcel van Hyundai.

Het eerste openbaar vervoersbedrijf dat overstapt op Iveco bussen op H2 is Palm Bus in de regio Cannes aan de Middellandse zee. Het plaatselijke busbedrijf koopt 12 bussen op waterstof die over een jaar moeten worden geleverd. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor een nieuw groot waterstoftankstation, dat moet komen bij het busdepot in het stadsdeel Cannes La Bocca, in volle gang. Hier ligt ook de productielocatie van waterstof, waar 800 kilo per dag wordt geproduceerd.

Lorient Agglomération, een samenwerkingsverband van 25 verschillende Franse gemeenten in Bretagne, in West-Frankrijk, heeft de afgelopen weken ook gekozen voor de Iveco bus om het wagenpark te verduurzamen. Het regionale busbedrijf IziLo Mobilités  heeft 19 bussen van Iveco gekocht waarvan er 5 eind volgend jaar gaan rijden.

De door Cannes en Lorient gekozen waterstofbrandstofcelbus is een van de resultaten van de samenwerking tussen Iveco Group en Hyundai Motor Company die in 2022 werd gelanceerd. Het model is uitgerust met een brandstofcelsysteem ontwikkeld door HTWO, het commerciële merk voor waterstof van Hyundai Motor Group, en een batterijpakket van FPT Industrial, een bedrijfsonderdeel van Iveco Group dat zich toelegt op het ontwerp en de productie van motoren met een lage impact op het milieu.

Het busmodel van Iveco heeft een Hyundai-brandstofcel van 100 kW, vier hogedruktanks waarin waterstof wordt opgeslagen en een batterijpakket van 69 kWh. IziLo spreekt over een bijzonder efficiënte bus in termen van het verminderen van het waterstofverbruik (15 tot 20% lager dan marktnormen), waardoor het thermisch comfort wordt geoptimaliseerd en tegelijkertijd een uitstekende passagierscapaciteit en een autonomie tot 450 km worden gegarandeerd. Met een modern en aerodynamisch ontwerp is het voertuig geschikt is voor de stedelijke omgeving. De door Iveco BUS gebruikte waterstoftechnologie is in Duitsland en Spanje al beloond met twee prijzen als erkenning voor de technische prestaties ervan.

“We zijn verheugd dat we door Lorient Agglomération zijn geselecteerd om haar te ondersteunen bij de inzet van waterstofbussen”, aldus Solène Grange , algemeen directeur van Iveco France. “Onze GX 337 H2 LINIUM BHLS zal het, met zijn hoge prestatieniveau, mogelijk maken om de uitdagingen van koolstofvrije mobiliteit volledig aan te gaan. Met deze nieuwe referentie in Cannes en Bretagne bevestigt de fabrikant zijn belangrijke rol in de implementatie van nul-emissie mobiliteitsoplossingen’.

In het voorjaar van 2023 kondigde Lorient Agglomération de bouw aan van een langzaam tankstation voor hernieuwbare waterstof. Dit langzame laadstation, het eerste in Frankrijk, is uitgerust met 19 dispensers om bussen te kunnen tanken. Dat gebeurt niet zoals gebruikelijk met snelle vulsystemen. Het busbedrijf laat de bussen ’s nachts langzaam vollopen met waterstof. In vier uur tijd worden alle bussen getankt zonder menselijke tussenkomst.

Lees ook: duitsland-h2-mobility-bouwt-europa-s-grootste-openbare-waterstoftankstation-in-duesseldorf

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen