Rederij Samskip gaat het multifunctionele schip Samskip Kvitnos ombouwen naar waterstof. Het schip vaart op een vaste route van Rotterdam langs de Noorse westkust naar Hammerfest. Het bedrijf noemt dit gebied ‘een van de meest milieugevoelige regio's van Europa’. De ombouw is onderdeel van het HyEkoTank-project dat wordt ondersteund door het Horizon Europe-programma van de Europese Unie. Het doel is de overstap van fossiel naar emissievrij in heel Europa te stimuleren met innovatieve emissievrije oplossingen.
Door dit schip te voorzien van emissievrije brandstofcellen, zorgt Samskip ervoor dat de Samskip Kvitnos voorop blijft lopen bij de toekomsyige regelgeving, waaronder het FuelEU Maritime en het EU Emissions Trading System (EU ETS), terwijl het ook tegemoetkomt aan de behoefte aan emissievrije fjorden in het Noorse werelderfgoed tegen 2030.
"We hebben jarenlang actief gezocht naar duurzame oplossingen voor onze vloot en deze retrofit van de Samskip Kvitnos past perfect bij onze visie op de toekomst van de scheepvaart", aldus Erik Hofmeester, hoofd van Vessel Management bij Samskip . "Door samen te werken met TECO 2030 en het HyEkoTank-consortium zorgen we ervoor dat de Kvitnos niet alleen voldoet aan de emissievrije doelstellingen van de EU en de Noorse autoriteiten, maar tegelijkertijd ook betrouwbare service blijven bieden aan onze klanten." Voor Samskip gaat het bij het retrofitten van de Samskip Kvitnos niet alleen om naleving, maar ook om het toekomstbestendig maken van de vloot.
De deelname van Samskip aan het HyEkoTank-project wordt verder ondersteund door andere gerenommeerde partners, waaronder Shell, Umoe Advanced Composites en de Arctische Universiteit van Noorwegen. De Samskip Kvitnos -renovatie zal naar verwachting in 2025 worden afgerond en moet de uitstoot van schadelijke emissies aanzienlijk verminderen.
Lees ook: nederland-denemarken-gasunie-en-energinet-bundelen-internationaal-h2-netwerk