• Home Slider01

Bastia Alba waterstofNa vier jaar voorbereiding heeft het Lycée Maritime de Bastia, een opleidingsinstituut voor de scheepvaart, op vrijdag 15 november de “Alba” officieel ingehuldigd. De “Alba’, een studieschip dat 100% emissievrij vaart op waterstof, moet een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de kennis over H2 binnen de scheepvaart. De regionale pers op het eiland Corsica spreekt over een nationale primeur in Frankrijk voor een professioneel schip.

“Over tien of twintig jaar hebben we geen keus meer. We zullen emissievrije schepen nodig hebben om aan de klimaatafspraken van Parijs te voldoen. Dit schip is een eerste stap” zegt Laetitia, een 17-jarige studente, van het maritieme lyceum. “Het 20 meter lange schip, genaamd “Alba” – wat in het Corsicaans ‘dageraad’ betekend- gaat uitsluitend varen op groene waterstof”, vult Julien Cometto, plaatsvervangend directeur van de middelbare scheepsvaartschool aan. “Onze 183 studenten zijn straks de eersten op de nationale arbeidsmarkt die zijn opgeleid in het onderhoud en de bediening van dit type boot. En daar zijn we hier op Corsica bijzonder trots op.”

Dat het idee aanslaat op de markt werd tijdens de officiële lancering direct duidelijk. “In het publiek zat een man die momenteel een schip van dit type bouwt. Hij heeft mij al verzekerd dat hij geïnteresseerd is in onze studenten voor zijn bemanning”, laat Cometto weten. “Onze school is geïnspireerd door de waterstofcatamaran Energy Observer. Met vier miljoen overheidssubsidie en de inschakeling van uitsluitend Franse bedrijven hebben we dit Corsicaanse project gerealiseerd.”

Op Corsica zal Corsica Sole verantwoordelijk zijn voor de levering van waterstof aan het schip. Het bedrijf is momenteel bezig met het opzetten van een productie- en opslagfaciliteit voor waterstof die is gekoppeld aan een zonnepark. Een distributiestation voor waterstof maakt onderdeel uit van het project.

Afgelopen week is het vaartuig officieel in gebruik genomen, maar de afgelopen maanden is er al uitvoerig getest en gevaren. Op 1 augustus 2024 kreeg het waterstof-electrische opleidingsschip zijn eerste waterstoftankbeurt van 350 bar in de haven van Fos-sur-Mer, onderdeel van de Grand Port Maritime de Marseille (foto).

Lees ook: nederland-overheid-investeert-1-miljoen-in-mega-waterstoffabriek-in-portugal

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen