Een bijzondere reis voor directeur Carl Holthausen van Holthausen Clean Technologie. Vanuit de hoofdvestiging in Hoogezand, Nederland, is hij gisteren (zondag) gestart met een reis van meer dan 1.300 kilometer naar Zweden. Holthausen gaat persoonlijk een zelf ontwikkelde en gebouwde waterstof brandstofceltruck afleveren bij het bedrijf Masterfrakt AB in Borlänge. Masterfrakt is met 700 voertuigen en 600 machines een van de grootste verhuurbedrijven in Zweden.
De op maat gebouwde vrachtauto heeft en actieradius van 1080 kilometer en slaat waterstof op onder 350 bar. De brandstofcel heeft een vermogen van 300 kW en wordt ondersteund door een 700 volt DC pre condition vloeistofgekoelde bufferbatterij. De electrische aandrijflijn heeft een vermogen van 450 kW. Volgens opgave van de leverancier kunnen de tanks in 20 minuten worden gevuld en is het waterstofsysteem ontwikkeld voor de extreme kou in Scandinavië, met weersomstandigheden tot 35 graden onder nul.
Zondagmiddag stond de bijzondere vrachtauto tijdens een koffiestop op een truckparking nabij Hamburg volop in de belangstelling bij pauzerende chauffeurs uit landen als Polen, Litouwen en Duitsland. Aansluitend vertrok Holthausen naar Neu Munster, vlak voor de Deense grens om de wagen bij het tankstation van Hypion GMBH nog eens vol te gooien.
Vannacht stond de waterstoftruck op de veerboot naar Zweden, waar het voertuig inmiddels is gearriveerd in de haven van Gotenburg. Vanuit de haven is het nog bijna 700 km door het zuiden van Zweden naar Borlänge. Masterfrakt heeft nog niet bekendgemaakt voor welke klussen de truck wordt ingezet.
Lees ook: frankrijk-school-voor-scheepvaart-op-corsica-heeft-eigen-schip-op-waterstof