Een flinke domper bij de ontwikkeling van treinen op waterstof in Duitsland. De regionale spoorwegmaatschappij RMV, actief in de deelstaat Hessen, gaat in 2025 de nieuwe waterstoftreinen weer inruilen voor voertuigen op diesel. De treinen op waterstof gaan na een reeks technische storingen terug naar de fabriek voor een grote revisie. Pas daarna komen ze terug op de lijnen van het regionale spoorbedrijf.
De nieuwe emissievrije treinen van RMV hebben al twee jaar lang te kampen met technische storingen. De betrouwbaarheid van de dienstregeling heeft daar onder te leiden. Het vervoersbedrijf meldt dat Alstom, de fabrikant van de waterstoftreinen, het vertrouwen in nieuwe aandrijftechnologieën een slechte dienst heeft bewezen.
RMV, dat treinen exploiteert in de regio Frankfurt-Rijn-Main en een van de grootste vervoersorganisaties in het land is, maakt in een persbericht bekend dat vanaf volgend jaar 16 dieselaangedreven Lint41 treinen de Coradia waterstoftreinen van Alstom zullen vervangen op de regionale lijn Bad Homburg – Brandoberndorf. De vervangende treinen komen ook van Alstom. De treinfabrikant heeft een jaar nodig om een algehele revisie uit te voeren van de storingsgevoelige technische componenten van de waterstofaangedreven iLint-voertuigen. Daarna garandeert Alstom een langdurige betrouwbare exploitatie op het Taunus-netwerk in Hessen. In de herstelperiode zal de lijn Königstein – Frankfurt gebruik blijven maken van waterstoftreinen.
Niet alleen voor RMV, maar voor alle regionale vervoerders zijn de storingen vervelend. Ongeveer 38 procent van de lijnen in Duitsland is niet geëlektrificeerd en de geschatte kosten om het resterende netwerk te elektrificeren met een bovenleiding loopt in de tientallen miljarden euro’s. Het gebruik van waterstoftreinen is een potentieel alternatief.
Treinfabrikant Alstom neemt verschillende maatregelen om in de toekomst de uitval van de treinen op waterstof te verminderen. Er worden maatregelen genomen zoals het opvoeren van de productie van belangrijke reserveonderdelen en de inzet van extra werkplaatspersoneel om ervoor te zorgen dat treinen met een technische storing weer snel kunnen rijden. RMV eist dat Alstom het komende jaar moet gebruiken om de vloot eindelijk geschikt te maken voor betrouwbaarheid op de lange termijn. Alstom gaat alle extra kosten gaat dragen, zoals het huren van de vervangende vloot.
Lees ook: frankrijk-voorbereiding-voor-eerste-waterstoffabriek-op-corsica-van-start