Belangrijk nieuws over het transport van vloeibare waterstof over de wereldzeeën. Het Noorse scheepvaarttechnologiebedrijf CryoVac heeft 's werelds eerste LH2 containment-ontwerp ontwikkeld dat gebruikmaakt van prismatische tanks voor scheepstransport van vloeibare waterstof, waarbij het gepatenteerde CryoPan hexagonale vacuümisolatiepaneel een sleutelrol speelt. Inmiddels is een principegoedkeuring ontvangen van classificatiebureau DNV voor het vacuümisolatiesysteem voor vloeibare waterstof (LH2).
"De principegoedkeuring is een belangrijke mijlpaal voor CryoVac om ons vacuümisolatiesysteem op de markt te brengen en om in contact te komen met scheepseigenaren en scheepsontwerpers die koplopers willen worden binnen het scheepstransport van vloeibare waterstof", aldus Aage Bjørn Andersen, CEO van CryoVac. Het bedrijf maakt gebruik van prismatische tanks voor vloeibare waterstof, waarbij het gepatenteerde CryoPan hexagonale vacuümisolatiepaneel een sleutelrol speelt. “Dit biedt efficiënte isolatie met een zeer lage verdampingssnelheid, zonder de betrouwbaarheid van het constructie in gevaar te brengen", aldus Andersen.
De volgende stap voor CryoVac is het ontwikkelen van een 45.000m2 lange-afstand LH2-carrier bestaande uit drie vrachtruimen met elk een 15.000m2 tank. Het is de bedoeling dat het schip zowel vloeibare waterstof zal vervoeren als op waterstof zal varen, wat emissievrije scheepvaart mogelijk maakt.
“Er is wereldwijd veel belangstelling voor een veilige en kostenefficiënte oplossing voor het transport van vloeibare waterstof. Dit is de technologische kloof die we willen dichten. We gaan in de toekomst in gesprek met scheepseigenaren en waterstofproducenten die de ambitie delen om een wereldwijde toeleveringsketen voor vloeibare waterstof te realiseren,” aldus Andersen van CryoVac.
Lees ook: nederland-koninklijke-nlr-en-zepp-solutions-ontwikkelen-vliegtuig-op-vloeibare-waterstof