• Home Slider01

Zepp NLR waterstofHet Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, kortweg NLR, begint een onderzoek naar vliegen op vloeibare waterstof. Het bedrijf dat zicht richt op innovatieve toepassingen binnen de luchtvaart heeft daarvoor een samenwerkingsverband gesloten met zepp.solutions, een bedrijf dat mobiliteitsoplossingen op waterstof ontwikkelt. Zepp gaat het brandstofcelsysteem voor het emissievrije vliegtuig leveren. Voor 2026 staat de eerste vlucht gepland.

Koninklijke NLR gaat zijn elektrisch aangedreven onderzoeksvliegtuig, de Pipistrel Velis Electro, uitbreiden met een waterstof-aandrijflijn. Een cruciaal element is het brandstofcelsysteem, dat zepp.solutions zal gaan ontwikkelen. Zepp, een Nederlandse mkb, heeft jarenlange ervaring op het gebied van waterstof- en brandstofceltechnologie en is gespecialiseerd in het ontwikkelen van brandstofcel systemen. Met deze overeenkomst wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de showcase van het NLR-programma ‘Klimaatneutrale luchtvaart’, dat zich richt op de ontwikkeling van innovatieve en duurzame technologieën met het doel om de luchtvaart uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te laten zijn.

Als launching customer in de luchtvaartsector biedt NLR zepp de mogelijkheid om de waterstoftechnologie te demonstreren en verder te ontwikkelen. Het systeem dat zepp zal ontwikkelen, zal worden geïntegreerd in de Pipistrel. Dit kleine elektrisch aangedreven vliegtuig biedt NLR de mogelijkheid om innovatieve technologieën te demonstreren.

Zepp zal niet alleen het brandstofcelsysteem ontwikkelen, maar zal ook betrokken zijn bij de integratie in de Pipistrel en alle testactiviteiten tot aan de demovlucht. Deze aanpak zorgt ervoor dat beide bedrijven optimaal gebruiken maken van elkaars kennis en kunde, waardoor de kans van slagen van de demovlucht wordt vergroot.

Arjen Kloosterman, NLR-projectleider is enthousiast over de samenwerking: “NLR heeft als doel om met dit project kennis en ervaring op te doen met de ontwikkeling en integratie van waterstof-componenten en aandrijflijnen ten behoeve van bemande luchtvaart. De grootste uitdagingen, naast de fysieke integratie, zijn de luchtwaardigheid en veiligheidsaspecten die samenhangen met de introductie van waterstof aan boord van een vliegtuig. Het gehele traject, tot aan de demovlucht die nu in 2026 gepland staat, levert ons waardevolle kennis en inzichten op voor integratie van waterstof-technologie en vormt daarmee een opmaat voor verdere ontwikkelingen en de implementatie van deze technologie in de luchtvaartsector. De samenwerking met zepp is voor ons een essentiële stap en zal een belangrijke bijdrage leveren aan de KLV-showcase van NLR”.

Jan Bot, medeoprichter van zepp.solutions, sluit zich daarbij aan. “Onze brandstofceltechnologie heeft zich al bewezen in diverse sectoren. We brengen veel kennis en ervaring mee als het gaat om de ontwikkeling van efficiënte en compacte brandstofcelsystemen. Wel biedt de luchtvaart weer geheel andere uitdagingen. Deze samenwerking, en om op deze manier van elkaar te kunnen leren, is dan ook ontzettend waardevol. Bij de ontwikkeling van het waterstofsysteem voor de Pipistrel gaan we samen met NLR niet alleen laten zien wat de mogelijkheden zijn van waterstof in de luchtvaart, maar leren we ook lessen die voor deze sector van grote waarde kunnen zijn.”

Zepp.solutions is ook bij diverse andere gesubsidieerde initiatieven betrokken die zich richten op vliegen op gasvormige waterstof.

Lees ook: wereld-nieuw-onderzoek-wijst-op-grote-hoeveelheden-waterstof-in-de-aardbodem

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen