De Zuid-Franse haven Port-la-Nouvelle onderzoekt de oprichting van een drijvende terminal voor de import van groene waterstof. De H2 moet worden geïmporteerd uit het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Noord en Zuid Amerika. Met de importterminal wil Port-la-Nouvelle, de op twee na grootste Franse haven aan de Middellandse Zee, zich nadrukkelijker profileren als importhaven van schone energie. De drijvende terminal moet tegen 2030 tot 210.000 ton waterstof per jaar te importeren. Port-la-Nouvelle ligt aan de Franse zuidkust tussen Narbonne en Perpignan.
Verschillende regionale partijen en het havenbedrijf werken samen met Hoëgh Evi, een Noorse operator gespecialiseerd in drijvende energie-infrastructuur. Gezamenlijk gaan ze de haalbaarheid en het ontwerp bestuderen van een drijvende infrastructuuroplossing om waterstof voor de kust van de haven te importeren . Volgens Hoëgh Evi-president Erik Nyheim is Port-La Nouvelle ideaal gepositioneerd om een belangrijk toegangspunt te worden voor waterstof en koolstofarme brandstoffen.
Maar niet alle waterstof die door het havengebied gaat zal worden geïmporteerd. Zoals Waterstof Magazine eerder meldde is de bouw van een 10 MW electrolyser inmiddels in volle gang. In de eerste fase zal er 3 miljoen kilo waterstof per jaar worden geproduceerd. In stappen zal de fabriek daarna worden uitgebreid naar 40 MW. In eerste instantie worden klanten gezocht die zich richten op de mobiliteit. De waterstoffabriek moet worden aangesloten op meerdere wind- en zonneparken in het gebied. “We willen van Port-la-Nouvelle het Europese knooppunt voor hernieuwbare energie in het Middellandse Zeegebied maken”, aldus een trotse Carole Delga, president van de regio Occitanië.
Lees ook: afvalinzamelaar-greenwaste-heeft-amerikaanse-primeur-met-vuilnisauto-s-op-waterstof