• Home Slider01

Bayern Siemens Mireo Plus waterstofEen moeizame start voor de nieuwe waterstoftreinen van Siemens in het Zuiden van Duitsland. De innovatieve H2 trein Mireo Plus is twee weken na de officiële lancering tot stilstand gekomen. Niet door technische problemen, maar wel door problemen bij de levering van waterstof. Het regionale vervoersbedrijf VBB laat via een persbericht weten dat waterstofleverancier Enertrag in moeilijkheden verkeert. Het waterstoftankstation langs de spoorlijn is nog niet operationeel.

Het tanken van de treinen gebeurt nu nog rechtstreeks vanuit de tube-trailers, maar deze tijdelijke oplossing kent zijn grenzen. “Het tanken van de treinen is een lang en moeizaam proces. Momenteel doen zich echter problemen voor, omdat het gecontracteerde bedrijf Enertrag momenteel niet voldoende waterstof kan leveren”, legt VBB uit in een persbericht. De regionale vervoerder moest daarom de gloednieuwe waterstoftreinen vervangen door een batterijtrein en twee dieseltreinen. “Zodra er meer brandstof in de regio arriveert en er meer treinen kunnen worden afgetankt, kan de dienst direct weer worden opgestart”, vult VBB aan.

De waterstoftrein is een jonge technologie, met nog steeds feilbare processen binnen de keten. Toch wordt H2 gezien als veelbelovend. Het vertegenwoordigt samen met batterij-elektrisch, een van de meest serieuze alternatieven voor dieseltreinen. 20% van het Duitse spoor is niet geëlektrificeerd, in Frankrijk is dat 40% en in heel Europa zelfs 50%. De elektrificatie van deze lijnen met bovenleidingen is echter niet mogelijk, gezien de verhouding tussen kosten en winstgevendheid. Het testen van waterstoftreinen is voor regionale vervoersbedrijven daarom een belangrijk traject richting emissievrij.

Lees ook: nederland-zonnepark-hollandia-in-nieuw-buinen-wordt-uitgebreid-met-5-mw-electrolyser

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen