De Duitse bondskanselier Olaf Scholz waarschuwt de Europese Commissie dat té strenge eisen rond de energietransitie de concurrentiepositie van Europa aantast. De bondskanselier roept daarom de commissie op de milieu- en industriële regelgeving te herzien, omdat deze een bedreiging vormen voor het economische concurrentievermogen van de Europese Unie. “Europese regelgeving vereist een pragmatisch evenwicht tussen enerzijds het garanderen van werkgelegenheid en een sterke en concurrerende Europese economie, en anderzijds klimaat- en milieudoelstellingen”, schrijft Scholz in een brief die afgelopen week aan Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, is gestuurd.
Eén van de belangrijkste punten die aan de orde is gekomen betreft de Europese regels rond groene waterstof. Om als ‘hernieuwbaar’ te worden beschouwd, moet deze waterstof worden geproduceerd met behulp van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Bovendien vereist de regelgeving dat nieuwe groene energiecapaciteiten worden ontwikkeld om aan de toegenomen vraag te voldoen, om de energieopwek van kolen- of gascentrales te verminderen. Volgens Scholz kunnen deze te strenge eisen de ontwikkeling van deze technologie, die essentieel is voor de energietransitie, vertragen. Hij stelt voor deze maatregelen te herzien of uit te stellen om de concurrentiekracht van het Europese bedrijfsleven te behouden. Het afgelopen jaar zijn veel waterstofprojecten in Duitsland stopgezet omdat de regelgeving te ingewikkeld is. Een topmanager verzuchtte dat het in Duitsland eenvoudiger is om een grote chemische fabriek te bouwen dan een grote electrolyser te plaatsen.
Waterstof was niet het enige onderwerp dat door de Duitse bondskanselier werd besproken. Om de auto-industrie een impuls te geven, roept Olaf Scholz op tot extra stimuleringsmaatregelen voor elektrische voertuigen. Hij vraagt Brussel ook om de onderhandelingen met Peking te bespoedigen om een compromis te vinden over de Europese douanerechten die gericht zijn op Chinese elektrische auto's. Een handelsoorlog is volgens de bondskanselier niet de juiste weg om de energietransitie te versnellen.
Lees ook: duitsland-enertrag-kan-onvoldoende-waterstof-leveren-siemens-h2-treinen-staan-tijdelijk-stil