• Home Slider01

Konin bus waterstofEen waterstoffeestje in de Poolse provinciestad Konin. Daar heeft de plaatselijke openbaar vervoersbedrijf MZK drie nieuwe waterstofbussen in gebruik genomen. Het zijn de eerste voertuigen uit een serie van 11 die zijn gekocht met subsidie van het Nationaal Fonds voor Milieubescherming en Waterbeheer en dit jaar en volgend jaar worden geleverd. De bussen gaan een serie dieselbussen vervangen en moeten een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de verduurzaming van het vervoersbedrijf.

Alle bussen zijn ongeveer twaalf meter lang, hebben 80 staan- en zitplaatsen voor passagiers en meerdere tanks waarin in totaal 30 kg waterstof kan worden opgeslagen. Daarmee heeft het voertuig een actieradius van 500 km. De bussen zijn geproduceerd door PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, onderdeel van de ZE PAK-groep. De afgelopen week hebben de eerste voertuigen in de dienstregeling gereden. Later dit jaar worden nog twee identieke voertuigen aan de stad geleverd. Met het geld van het Nationaal Fonds voor Milieubescherming en Waterbeheer zullen er in 2026 ook nog vijf gelede voertuigen van Solaris en één batterij-elektrische bus door Konin worden aangeschaft.

“Het vervangen van de busvloot door emissievrije bussen is een van de factoren die bedoeld zijn om de luchtkwaliteit in de Poolse steden te verbeteren. Het is niet alleen comfortabeler en modern vervoer, maar veroorzaakt bovenal minder lawaai en minder vervuiling “, zei Paulina Hennig-Kloska, minister van Klimaat en parlementslid van het kiesdistrict Konin-Gniezno, tijdens de ceremonie op het Wolności-plein in Konin. In de nabije toekomst kunnen in totaal 21 waterstofvoertuigen in de stad gaan rijden. Naast de tien die MZK met steun van het Nationaal Fonds voor Milieubescherming en Waterbeheer gaat aanschaffen en eentje die sinds 2022 in de vloot zit, wil het bedrijf er nog tien kopen met financiering uit het Just Transition Fund.

Brandstof voor de bussen wordt geleverd door PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o., een bedrijf dat behoort tot de ZE PAK-groep. Volgens de in december gesloten aanbesteding zal het busbedrijf € 13,18 per kilogram waterstof gaan betalen. Hennig-Kloska schat in dat de prijs van waterstof op de lange termijn kan dalen als het wordt geproduceerd uit overtollige elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen.

Lees ook: europa-duitse-bondskanselier-waarschuwt-voor-te-strenge-eisen-rond-groene-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen