‘De brand die afgelopen week uitbrak bij een openbaarvervoersbedrijf in Belfort in het oosten van Frankrijk is niet veroorzaakt door een mankement in het waterstofsysteem van de voertuigen’. Dat meldt vervoerder Optymo in een persbericht. Er wordt nog wel onderzoek gedaan naar de oorzaak van de brand. Zoals Waterstof Magazine eerder meldde brak er In de nacht van 1 op 2 januari 2025 brand uit, waarbij zeven waterstofbussen vernietigd werden. De voertuigen stonden op dat moment buiten op een parkeerplaats. Nadat er brand was ontstaan in de eerste bus sloeg het vuur snel over naar de andere bussen die vlak naast elkaar stonden geparkeerd.
In een persbericht stelt Optymo : ‘Wat we weten is dat de brand geen verband houdt met waterstof of het gebruik ervan. Uit de eerste analyses blijkt dat het om een brand van elektrische oorsprong gaat. Er moet echter nog worden vastgesteld welke apparatuur oververhit of beschadigd is geraakt en waardoor dit incident is veroorzaakt. Er loopt een onderzoek door onafhankelijke technische en juridische expertise”, aldus Optymo. De verzekeraar werd direct op donderdag 2 januari opgeroepen om “een snelle schadevergoeding te garanderen”.
Uit beelden van beveiligingscamera's blijkt dat de eerste brand zichtbaar werd bij de accubak waarin batterijen zijn opgeslagen met een elektrische energiecapaciteit van 24 kWh. Omdat de bussen naast elkaar geparkeerd stonden, verspreidde de brand zich snel van de ene bus naar de andere. De brandweer had de brand rond 4.45 uur onder controle. Er raakte niemand gewond. Zes waterstof-elektrische bussen werden volledig vernield, één werd door de vlammen aan de rechterkant zo beschadigd dat een reparatie te kostbaar zal zijn. Het betreft zeven Van Hool A12 FC-waterstofbussen, die in de tweede helft van 2023 in gebruik zijn genomen.
De beheerder van het openbaarvervoernetwerk geeft aan dat het productiestation voor waterstof en het waterstoftankstation dat 100 meter verderop staan geen schade hebben opgelopen. “Het brandalarm ging om 02.20 uur af. De brandweer was snel ter plaatse en had de brand rond 08.30 geblust. Alle beveiligingssystemen werkten naar behoren. Alle veiligheidsvoorzieningen, zowel passief als actief, werkten zoals verwacht.”
Het openbaar vervoer in de regio Belfort heeft geen hinder van het wegvallen van de zeven waterstofbussen. Optymo heeft vervangend vervoer geregeld.
Lees ook: zweden-bouw-van-de-grootste-electrolyser-van-europa-gaat-ook-in-de-winter-gewoon-door