• Home Slider01

Belfort bussen waterstof H2 Waterstof blijft een van de belangrijkste doelen om het openbaar vervoer in de Franse regio Belfort emissievrij te maken. Ook nadat enkele weken geleden de volledige vloot waterstofbussen in vlammen opging. In oktober ontvangt het netwerk acht nieuwe gelede waterstofbussen, van het merk Solaris. Nog voor de zomer moet een order voor twaalf normale waterstofbussen worden bevestigd. Deze laatste bestelling kan met zeven bussen worden verhoogd om de uitgebrande bussen te vervangen.

Op 2 januari 2025 verwoestte een brand de zeven waterstofbussen in het vervoersnetwerk Groot-Belfort volledig. Een harde klap voor het innovatieve vervoersbedrijf. “De brand houdt geen verband met waterstof of het gebruik ervan”, benadrukt de Joint Public Transport Union (SMTC) van het Territoire de Belfort. De ramp heeft waarschijnlijk  een elektrische oorsprong, bevestigt Bruno Jamet, innovatie- en projectdirecteur van de concurrentiecluster Pôle Véhicule du Futur. Camerabeelden van de beginnende brand tonen dat aan. Nadat er in de eerste bus brand was uitgebroken, verspreidde het vuur zich naar de zes anderen die daar vlak naast geparkeerd stonden. Een nettoverlies van 4,8 miljoen euro, omdat waterstofbussen ruim twee keer zo duur zijn als dieselbussen, 700.000 euro tegenover 280.000 euro per stuk.

Het positieve punt is dat de veiligheidssystemen om explosies te voorkomen perfect werkten, met name het ledigingssysteem van de waterstoftank, dat wordt geactiveerd vanaf een bepaalde temperatuur en druk. “Er was geen enkel risico meer verbonden aan waterstof omdat de tank leeg was”, legt Bruno Jamet uit. “Er werd geen lucht- of waterverontreiniging waargenomen.”

De waterstofpioniers durven zelfs stellen dat de brand het vertrouwen in waterstof kan vergroten. De divisie Voertuig van de Toekomst wil een werkgroep oprichten die verschillende experts samenbrengt om ‘van deze ervaring te profiteren’. “Door dit incident kan Belfort operationele ervaring opdoen en zichzelf nog meer positioneren als benchmark-waterstof-ecosysteem”, schat Mikaa Blugeon-Mered, specialist in waterstofgeopolitiek en docent.

De stad Belfort droomt ervan de Franse hoofdstad van de waterstofindustrie te worden en lanceerde in de zomer van 2023 zijn eerste bussen op waterstof voor het openbaar vervoer, met als doel om in 2026 de helft van zijn vloot ermee uit te rusten. Dit beleid wordt onverminderd voortgezet.

“Het incident is betreurenswaardig, maar het stelt de waterstofstrategie helemaal niet ter discussie”, benadrukt Damien Meslot, de LR-burgemeester van Belfort. Het tankstation, dat afgelopen voorjaar werd ingehuldigd blijft operationeel. In oktober ontvangt het vervoersnetwerk acht gelede waterstofbussen, van het merk Solaris. Voor de zomer moet een order voor twaalf normale waterstofbussen worden bevestigd. De vervanging van de zeven uitgebrande bussen komt daar nog bij.

“De waterstofmarkt staat in Belfort niet ter discussie, zegt Christophe Grudler, Renew-lid van het Europees Parlement en coördinator van de Industrie- en Energiecommissie. “We hebben H2 absoluut nodig voor de industrie en de zware mobiliteit.”

Lees ook: h2-aandrijving-ongeschikt-voor-verduurzaming-historische-stoomlocomotieven

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen