Een nieuwe ontwikkeling bij waterstoftankstations die werken met waterstof in gasvorm onder hoge druk. Toyota Motor Europe heeft een overeenkomst getekend met Hydrogen Refueling Solutions (HRS) en ENGIE met als doel de volgende generatie waterstoftanksystemen uit te rollen. De nieuwe oplossing, die sneller en kostenefficiënter is, wordt getest in een door de EU gefinancierd RHeaDHy-project. Het doel is een infrastructuur te ontwikkelen waarmee sneller kan worden getankt. Het uitgangspunt is daarbij 100 kilo H2 onder 700 bar in maximaal 10 minuten.
Waterstof heeft als emissievrije brandstof een belangrijk voordeel ten opzichte van batterij-electrisch. Het tanken gaat aanzienlijk sneller en de tank kan zonder de levensduur aan te tasten maximaal worden gevuld. HRS, Engie en Toyota focussen zich nu op tanksystemen waarmee in een korte tijd veel waterstof kan worden getankt via de Twin Mid Flow Technology. Bij de bestaande tankstations wordt met een normale nossel zo’n 60 gram waterstof per seconde getankt. De ontwikkelaars richten zich op een nieuw tankststeem met twee nossels die tegelijkertijd aan het voertuig zijn gekoppeld en waarmee per seconde gezamenlijk 180 gram kan worden getankt. Een vrachtauto met een actieradius van 600 kilometer zit dan in 8 minuten vol. Een grotere tank geschikt voor 900 kilometer is dan in 12 minuten volgetankt.
Via de nieuw ondertekende overeenkomst zal Toyota een testbank en een vrachtwagen voorzien van de Twin Mid Flow Technology. Hydrogen Refueling Solutions en ENGIE zullen een nieuwe generatie waterstoftankstations ontwikkelen die compatibel zijn met deze innovatie. De partners gaan direct aan het werk, vanaf het vierde kwartaal van 2025 moeten binnen het RHeaDHy-project de eerste tanksystemen worden getest. (Afbeelding ter illustratie)
Lees ook: duitsland-scholtz-wil-groene-waterstof-produceren-met-kernenergie