• Home Slider01

Duitsland Edeka waterstof 2Het Duitse levensmiddelenconcern Edeka Nord heeft twee bakwagens die rijden op waterstof in gebruik genomen. Het bedrijf bestempelt dit als een belangrijk onderdeel van de klimaatstrategie. Inmiddels leveren de emissievrije voertuigen de eerste goederen aan de supermarkten. Edeka maakt gebruik van twee Hyundai XCient Fuel bakwagens die ieder een aanhangwagen trekken. De voertuigen tanken groene waterstof bij Hypion in Neumünster.

Vergeleken met conventionele dieselvrachtwagens veroorzaken de vrachtauto’s geen directe CO2-uitstoot en helpen ze de milieu-impact van zwaar transport aanzienlijk te verminderen. “Met dit initiatief leveren we een actieve bijdrage aan het verkleinen van onze CO2-voetafdruk”, legt Klas Mahlstedt, hoofd logistiek bij Edeka Nord, uit. “Vooral in de logistieke sector moeten we nieuwe benaderingen hanteren om onze klimaatdoelen te bereiken. De inzet van waterstofvrachtwagens is een innovatieve stap in de richting van de verduurzaming van ons transport.”

De komende maanden wordt de proefoperatie van de voertuigen geanalyseerd. Er worden onder andere de actieradius, de efficiëntie bij dagelijks gebruik en de infrastructuur voor het tanken van groene waterstof getest. “Wij richten ons consequent op duurzame oplossingen in de logistiek en zullen innovatieve technologieën en alternatieve vormen van aandrijving blijven evalueren om onze ecologische voetafdruk te minimaliseren”, zegt Helene Dahlke, verantwoordelijk voor duurzaamheid bij Edeka Nord.

Het project maakt deel uit van een reeks maatregelen waarmee Edeka Nord haar ecologische voetafdruk verkleint. Naast waterstoftechnologie zet het bedrijf in op energiezuinige magazijnlocaties, duurzame verpakkingsconcepten en regionale toeleveringsketens voor milieuvriendelijke handelslogistiek. Bovendien werd in januari het gehele vrachtwagenpark van het bedrijf overgeschakeld op HVO-diesel (gehydrogeneerde plantaardige olie). HVO-diesel wordt niet geproduceerd op basis van fossiele grondstoffen, maar op basis van plantenresten. Bij de verdere verwerking hiervan tot diesel komt minder CO2 vrij dan bij de productie van diesel uit fossiele aardolie.

“Met de lancering van de innovatieve waterstofvrachtwagens maakt Edeka Nord duidelijk dat duurzame oplossingen in de logistiek niet alleen theoretisch mogelijk zijn, maar ook al in praktijk”, aldus het bedrijf. De chauffeurs zijn in ieder geval razend enthousiast, blijkt uit deze video.

Lees ook: frankrijk-seven-group-opent-nieuw-waterstoftanktstation-nabij-toulouse

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen