Zepp.solutions, een Nederlandse ontwikkelaar van waterstofbrandstofcelsystemen, is geselecteerd als een van de leveranciers voor het innovatieve NERA-H2 project. Dit initiatief, grotendeels gefinancierd vanuit het Maritiem Masterplan, richt zich op de toepassing van waterstof als energiebron in de riviercruise-industrie en heeft als doel een emissievrij demonstratieschip te realiseren.
De riviercruise-industrie staat voor een grote verduurzamingsopgave, nu steden als Amsterdam, Basel en Wenen steeds strengere eisen stellen aan de uitstoot van schepen. Door waterstoftechnologie te integreren in bestaande schepen, willen de projectpartners hier een antwoord op bieden en zo de energietransitie binnen de binnenvaart versnellen. Met een vloot van meer dan 420 riviercruiseschepen in Europa en steeds strengere emissie-eisen, ligt er een enorme kans om bestaande schepen te verduurzamen.
Zepp.solutions levert de brandstofcelsystemen voor de retrofit van een bestaand riviercruiseschip, dat zal worden uitgerust met een volledig modulair waterstof- en batterij-elektrische aandrijflijn. De waterstofsystemen zullen een vermogen van meer dan 1MW leveren en zijn gebaseerd op zepps X150 brandstofcelsystemen, die eerder onder meer in vrachtwagens werden toegepast.
Jonas Brendelberger, medeoprichter van zepp.solutions: “We zijn trots om met onze technologie bij te dragen aan dit ambitieuze project. Voor verduurzaming van de maritieme sector moeten we niet alleen kijken naar nieuwe, maar ook naar bestaande schepen. NERA-H2 heeft een helder plan, en we kijken uit naar de verdere samenwerking.”
Het Maritieme Masterplan streeft ernaar om tegen 2030 ten minste 40 emissievrije schepen in de vaart te hebben. Door de opgedane kennis en ervaring uit dit project breed te delen, wordt de weg vrijgemaakt voor verdere opschaling binnen de sector en een snellere transitie naar emissievrije scheepvaart.
Foto: ter illustratie
Lees ook: oman-shell-opent-eerste-waterstoftankstation-bij-muscat-international-airport