• Home Slider01

Hyundai truck waterstof 1Minder goed nieuws voor waterstofrijders in Duitsland. H2Mobility, het bedrijf dat de meeste waterstoftankstations in het land exploiteert, gaat het netwerk flink reorganiseren. Deze maand gaan er 11 kleine tanklocaties dicht en later dit voorjaar volgen er nog 11. De waterstoftankstations die sluiten leveren 700 bar aan personenauto’s. De volumes zijn te laag om dit rendabel te maken. H2 Mobility richt zich in de toekomst meer op tankstations voor zwaar transport waar de tankvolumes groter en commercieel gezien interessanter zijn.

Deze maand worden de bestaande waterstoftankstations in Neuruppin, Bonn, Flensburg, Geisingen, Potsdam, Ulm, Siegen, Aken, Bad Rappenau, Heidelberg (Speyerer Straße) en Mönchengladbach gesloten. De locaties die later dit voorjaar sluiten zijn nog niet bekend gemaakt. Er is ook nog een beetje hoop, tegenover de in totaal 22 sluitingen staat wel de opening van twee nieuwe H2-tankstations, in Düsseldorf en Ludwigshafen. Dit zijn ruim opgezette tanklokaties waar onder 350 en 700 bar getankt kan worden.

Het argument om te sluiten is in alle gevallen hetzelfde: “We moeten oudere, kleine tankstations met een focus op personenauto’s, waarvan sommige meer dan 10 jaar geleden zijn gebouwd en niet meer voldoen aan de technische en economische eisen van vandaag, uit het netwerk halen waar het onvermijdelijk is”, zegt Martin Jüngel, Managing Director & CFO van H2 Mobility. “H2 Mobility viert dit jaar haar 10-jarig jubileum. De markt voor waterstofmobiliteit in Duitsland is in deze periode aanzienlijk veranderd. Onze strategische focus ligt al enkele jaren op een regionale vraaggestuurde uitbreiding van de waterstofinfrastructuur voor lichte en zware bedrijfsvoertuigen."

De nieuwe generaties waterstofstoftankstations moeten, om rendabel te kunnen zijn, grotere volumes waterstof kunnen leveren. Ze moeten vooral groot zijn zodat vrachtauto’s en bussen er makkelijk manoeuvreren en er moet ruimte zijn om grote volumes waterstof te kunnen opslaan. “Deze eisen kunnen niet worden geïmplementeerd op veel oudere locaties die oorspronkelijk alleen voor personenauto’s zijn ontworpen”, zegt Jüngel. “Als een tankstation achteraf niet kan worden omgebouwd, past het niet meer in het programma. En aangezien waterstofauto's in Duitsland nog maar beperkt beschikbaar zijn, is het sowieso moeilijk om het station rendabel te exploiteren.”

H2 Mobility zegt dat het met meerdere marktpartijen in gesprek is om een ​​aantal H2-stations voor personenauto’s over te nemen.

Lees ook: frankrijk-touringcar-op-waterstof-brengt-wintersporters-naar-skioord

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen