• Home Slider01

Bologna bus waterstof 1Het openbaar vervoersbedrijf Tper in de Italiaanse stad Bologna investeert flink in waterstof. Het bedrijf vervangt 127 dieselbussen door 127 exemplaren op waterstof. De eerste bus is inmiddels gearriveerd en op het beroemde Piazza Maggiore konden de eerste belangstellenden een kijkje komen nemen.

Als tankvoorziening worden er in de regio drie waterstoftankstations gebouwd. Twee in Bologna en een in het nabijgelegen Ferrara. De exploitant wordt TPH2,  een bedrijf van Tper zelf en van HGeneration srl van de Wolftank Group. Vier electrolysers moeten zorgen voor voldoende regionaal geproduceerde waterstof.

De Solaris ‘Urbino’-bus is uitgerust met een brandstofcel van 70 kilowatt en haalt waterstof uit vijf composiettanks op het dak van de bus. Deze tanks kunnen 37,5 kilogram waterstof bevatten, waardoor er meer dan 350 kilometer op één tank kan worden afgelegd.

Waterstof heeft alle voordelen van elektrisch rijden: het rijdt volledig emissievrij, is uiterst stil en trillingsarm, maar het heeft ook een hoge autonomie en kan binnen 15 minuten worden bijgetankt. De voertuigen stoten geen vervuiling uit, maar slechts schoon water in de vorm van stoom. De bus is uitgerust met een innovatief waterstofsysteem dat voldoet aan de hoogste normen op het gebied van efficiëntie en veiligheid.

De 70 kW-brandstofcel waarmee de bus is uitgerust, haalt de waterstof uit vijf composiettanks op het dak van de bus. De bus heeft een lage vloer, volledige airconditioning voor comfort aan boord in alle seizoenen, een videobewakingssysteem en is uitgerust met een dubbele uitrusting die al lang de indeling van Tper-stadsbussen kenmerkt: een platform voor het veilig huisvesten van een rolstoel voor mensen met beperkte mobiliteit en een plek voor een open kinderwagen.

Op verzoek van Tper wordt de Solaris Urbino 12 waterstof geleverd in twee verschillende configuraties, één met drie deuren en één met twee deuren, geschikt voor gebruik op respectievelijk stedelijke en voorstedelijke lijnen. In Bologna zullen, zodra de levering is voltooid, 127 Urbino 12-waterstofvoertuigen in gebruik zijn: 60 driedeursvoertuigen, die worden gebruikt op stedelijke verbindingen waarvoor bussen van 12 meter nodig zijn, en 67 tweedeurs Urbino's voor voorstadslijnen tussen de hoofdstad en de metropoolregio.

De totale investering in de waterstofbussen en de tanksystemen bedraagt 74,9 miljoen euro, waarvan 69,9 miljoen gefinancierd uit Europese fondsen.

Lees ook: japan-coca-cola-presenteert-frisdrankautomaat-op-waterstof-op-world-expo-2025

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen