• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: binnenvaart experimenteert volop met vracht- en containerschepen op waterstof

Nederland Barge schip waterstofEen van de eerste vrachtschepen ter wereld op waterstof vaart over de Nederlandse rivieren (foto). Vlak voor de stuurhut is het waterstofsysteem te zien. Het schip is gebouwd door het Nederlandse bedrijf Future Proof Shipping, dat voor de ombouw naar waterstof subsidie heeft ontvangen van de Europese Unie. Op deze manier moeten projecten worden opgestart en wordt ervaring opgedaan met waterstof.

Het eerste containerschip voor de binnenvaart dat wordt aangedreven door groene waterstof van werd vorig jaar geïntroduceerd. Een binnenvaartschip van 110 bij 11,45 meter waarvan de verbrandingsmotor is vervangen door elektromotoren, waterstoftanks, een brandstofcelsysteem en batterijen. De H2 Barge 1 begon in juni 2023 te varen tussen de haven van Rotterdam in Nederland en een BCTN inlandterminal in Meerhout, België.

De H2 Barge 2 is een ander retrofit-project dat is uitgevoerd op de werf van de Holland Shipyard Group in Werkendam. Ook hierbij werden de dieselmotoren en brandstoftanks vervangen door een door groene waterstof aangedreven voortstuwingssysteem. Dit maal met zes 200 kW brandstofcellen die 1,2 MW vermogen beschikbaar maken voor de motoren.

Binnenwateren zijn belangrijk voor het vrachtvervoer in Europa. Met de ‘ombouw’ van de H2 Barge 2 wordt kennis verzameld over hoe schepen kunnen worden omgebouwd van dieselverbranding naar emissievrije alternatieven. De belangrijkste ‘basis-ingrediënten’ zijn daarbij accu’s in combinatie met groene waterstof in een brandstofcel.” Het nieuwe demonstratieschip heeft een capaciteit voor 190 zeecontainers van 6 meter. Het schip gaat goederen vervoeren op de belangrijke vrachtroute van de Rijn tussen Rotterdam en Duisburg. De omschakeling van diesel naar waterstof zal de CO2-uitstoot naar schatting met 3.000 ton verminderen.

De waterstof voor de schepen wordt geleverd door Air Liquide. De schepen hoeven niet langs een tankstation aan wal. De waterstof wordt in samengeperste vorm opgeslagen in containers die zullen worden gebruikt als waterstofbrandstoftanks aan boord. Eenmaal leeg worden de containers verwisseld met volle containers en vervoerd naar een vulcentrum voor hervulling. Deze oplossing maakt het snel en veilig bijvullen van waterstof mogelijk.

Ontwikkelaar Future Proof Shipping streeft ernaar om in de komende vijf jaar in totaal 10 zero-emissie binnenvaart- en kustvaartschepen te bouwen en te exploiteren.

Lees ook: frankrijk-eerste-van-twee-groene-waterstofhubs-in-metropool-dijon-officieel-geopend

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen