• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: Europese H2RoadTrip zorgt voor interessante ontmoetingen en veel nieuwe kennis

Europa H2RoadTrip waterstofAndré en Els Molengraaf zijn terug in Nederland. Het echtpaar dat ruim drie maanden met hun auto, met daarachter een eigengebouwd tinyhouse door Europa trok, brachten met hun H2RoadTrip het rijden op waterstof verder onder de aandacht. Als zware trekauto tijdens de Europese toer fungeerde een batterij-elektrische Ford 150 Lightning die is aangepast om de batterijen tijdens het rijden met een waterstof range-extender te voeden. Op deze manier krijgt de combinatie een rijbereik van 1200 km. Klaar voor een emissievrije tocht van 104 dagen door 12 Europese landen.

De standaard elektrische pick-up heeft een standaard trekvermogen van 3.500 kg Dat is genoeg om het tinyhouse met range-extender te trekken. In het zelfgebouwde tinyhouse is een H2storage Compressed Hydrogen Storage System geplatst. Deze is aangesloten op een EVS Hydrogen H-450 H2 ICS Wankel Rotatiemotor van 25kW. Deze motor drijft een 400 DC e-Generator aan om de accu's van de Ford direct op te laden. De range extender werkt met een constant toerental met een vermogen van ongeveer 22 kW continu. Gedurende de reis werd duidelijk dat een versie met een dubbele schijfmotor met een vermogen van 50 kW prettiger is om sneller laden te garanderen.

De trip begint officieel in de Noorse hoofdstad Oslo waar is gesproken met vertegenwoordigers van het Institute for Energy Technology om waterstof-ervaringen uit te wisselen. Bij het waterstoftankstation in Göteborg, Zweden, is het even schrikken geblazen als de waterstof daar 35 euro per kilo blijkt te kosten.

Verderop in Zweden wordt kennis gemaakt met de Zweedse ondernemer Hans-Olof Nilsson. Hij besloot 15 jaar geleden om een nieuw huis te bouwen dat in staat is om het hele jaar de eigen energievraag op te wekken. Om een privé-energienet aan te leggen gebruikt hij standaard zonnepanelen op het dak, naast zonnepanelen in de zijwanden van het huis, batterijopslag, elektrolyzers, waterstofcompressoren en -opslag en een brandstofcel. Tegenwoordig is hij in staat om gedurende 10 maanden 2 kg waterstof per dag te produceren, meer dan genoeg voor zijn huis. En nu heeft hij besloten om een H2-auto en een nieuwe compressor te kopen om de auto te zelf te vullen. Hij wil off grid leven en rijden.

In Denemarken wordt Everfuel bezocht en wordt een kijkje genomen bij een waterstofproductielokatie in aanbouw met een vermogen van 20 MW.

Enkele weken later in Spanje blijkt het in praktijk onmogelijk waterstof te tanken. Stations zijn gesloten of per mail en telefoon onbereikbaar. Of ze zijn gevestigd in een afgesloten gebied. De conclusie luidt dat hier nog veel voordeel valt te boeken.

In Italië verschijnt het reizende waterstof-duo op tv en volgt een teleurstelling. Vanuit Italië zijn Griekenland en eindbestemming Turkije onbereikbaar, omdat batterij-elektrische voertuigen en voertuigen op waterstof sinds dit voorjaar niet meer worden geaccepteerd op de veerboten tussen Italië naar Griekenland. Daarom reizen ze via Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België terug naar Nederland.

Teleurgesteld zijn ze in ieder geval niet. “Dat niet altijd alles goed gaat, hoort bij innovatie en de uitdaging.”

Meer lezen over deze reis? Kijk op www.h2roadtrip.com 

Lees ook: australie-grootste-voertuig-op-waterstof-ter-wereld-arriveert-in-christmas-creek-pilbara 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen