Duitsland: MTU Aero Engines meldt succesvolle test met cryogene waterstof in vliegtuigen
De Duitse fabrikant MTU Aero Engines, kortweg MTU, heeft een succesvolle test uitgevoerd met de opslag van cryogene waterstof voor vliegtuigmotoren. Waterstof wordt vloeibaar bij 254 graden onder nul en moet in het vliegtuig worden verwarmd om in gasvorm naar de motoren te worden geleidt. De luchtvaart kijkt naar de toepassing van vloeibare waterstof omdat dit een hogere energiedichtheid heeft dan gasvormige opslag en de ruimte in een vliegtuig beperkt is. MTU is een beursgenoteerde onderneming die zich bezighoudt met de productie en onderhoud van motoren voor civiele en militaire vliegtuigen. Het hoofdkantoor is gevestigd in München.
MTU Aero Engines testte het systeem enkele weken lang - met vloeibare waterstof bij een temperatuur van zo'n -254 graden Celsius. Het systeem was eerder bij ontwikkelingspartner MT Aerospace in Augsburg getest met vloeibare stikstof, dat een stuk gemakkelijker te hanteren is.
“De tests tonen aan dat de systeemarchitectuur veilig en betrouwbaar is en zoals voorspeld werkt. Er kan een gereguleerde en op behoeften gebaseerde toevoer van gepreconditioneerde waterstof naar de brandstofcel kan worden gegarandeerd”, zegt Barnaby Law, hoofdingenieur van de “vliegende brandstofcel” bij MTU in München.
"Nu we de functionaliteit volledig hebben bevestigd, kunnen we onze gezamenlijke capaciteiten nu richten op lichtgewicht constructies, integratieconcepten en geoptimaliseerd gebruik van de ruimte", aldus Dr. Günther Schullerer, directeur Future Technologies bij MT Aerospace AG.
MTU en MT Aerospace ontwikkelen gezamenlijk een compleet vloeibaar waterstofbrandstofsysteem voor de burgerluchtvaart. MT Aerospace is verantwoordelijk voor het cryogene waterstofopslag- en toevoersysteem, additief vervaardigde warmtewisselaars, sensoren en systeemintegratie. Het veiligheidssysteem, de besturing en de kleptechnologie zijn afkomstig van MTU, die tevens de systeemleider is.
Nadat de waterstof in het vliegtuig is omgezet van vloeibaar naar gas moet een gedefinieerde massastroom naar de brandstofcel worden geleid. “We hebben nu precies dit concept gevalideerd, inclusief alle sensoren en functies die nodig zijn in het vliegtuig”, zegt Law.
Volgens MTU zal in 2026 een brandstofcel voor vliegtuigen worden getest. Deze testen vinden in eerste instantie plaats met vliegtuigen op de grond.
Lees ook: bedrijven-en-kennisinstellingen-presenteren-eerste-elektrolyser-op-h2-hub-twente