Nederland: vergunningen zorgen voor vertraging bij uitrol landelijk waterstofnetwerk
Er treedt vertraging op bij de uitrol van het landelijke waterstofnetwerk in Nederland. Dat zegt Joost Hooghiem, director Hydrogen Network van de de Gasunie in een webinar georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Als gevolg van de vertraging wordt de subsidieaanvraag OWE met vier weken verlengd. Op die manier krijgen bedrijven meer tijd om de gevolgen van deze vertraging voor waterstofprojecten in kaart te brengen. Ook kan de subsidieaanvraag nog worden aangepast op basis van de meest recente informatie.
Directeur Hooghiem laat weten dat de uitrol van het waterstofnetwerk, ook de waterstofbackbone genoemd, organisatorisch is opgeknipt in 15 projecten met ieder z’n eigen uitdagingen. Alle projecten bevinden zich momenteel in de vergunningsfase. Dit traject wil de Gasunie zorgvuldig doorlopen om draagvlak in de samenleving te behouden.
De komende vijf jaar worden verschillende trajecten gerealiseerd. In Noord-Nederland wordt de backbone uitgerold, inclusief de verbinding met de ondergrondse waterstofopslag HyStock in Zuidwending en twee grensverbindingen in de provincies Groningen en Drenthe met Duitsland. Daarnaast krijgt het Noordzeekanaal-gebied ten westen van Amsterdam een waterstofleiding, net als het havengebied bij Rotterdam. Tenslotte zit ook de waterstofpijp in Zeeland, inclusief een verbinding met België, in de eerste fase. De kans dat de bovenstaande trajecten in 2030 ook daadwerkelijk zijn gerealiseerd bedraagt 90%.
Trajecten die pas na 2030 worden opgeleverd zijn de oost-westverbinding tussen Rotterdam en het Duitse achterland en de verbinding met industriecluster Chemelot in Geleen.
Eind dit jaar verwacht de Gasunie specifieker inzicht te kunnen geven in de realisatietermijn van alle deeltracés. Daarbij is het bedrijf afhankelijk van de besluitvorming van de minister.
Lees ook: belgie-hydrogen-council-over-het-ontwikkelen-van-de-nieuwe-waterstof-economie