• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: Toyota test prototypes Hilux op waterstof in Rotterdam en Lelystad

Den Haag Hilux toyota waterstofOnder een stralende zon heeft Toyota deze week prototypes Hilux FCEV op waterstof getest op Rotterdam-The Hague Airport (foto) en in bij het Rijvaardigheidscentrum in Lelystad. De terreinwagen, waarvan de Japanse autofabrikant er jaarlijks honderdduizenden verkoopt, zijn inmiddels tien prototypes met een brandstofcel geproduceerd. Deze week kon zakelijk Nederland kennismaken met deze emissievrije voertuigen, geproduceerd in het Verenigd Koninkrijk. En dat betekent dat het stuur  bij de showmodellen in Nederland aan de rechterkant zit. Maar dat kan snel veranderen.

De Hilux FCEV is dinsdag, woensdag en donderdag gepresenteerd aan een bont gezelschap van wegenbouwers, aannemers en overheidsinstellingen waaronder Rijkswaterstaat. Deze laatste is waarschijnlijk de bekendste gebruiker van soortgelijke terreinwagens in Nederland. De weginspecteurs rijden er al jaren mee.

Slechts twee jaar geleden zijn de Japanners begonnen met de ombouw van de Hilux van diesel naar waterstof testvoertuigen. Dat betekent dat de dieselmotor er uit wordt gehaald en er een brandstofcel wordt geplaatst. Onder de cabine en in het ladderchassis liggen drie hogedruk tanks waar gezamenlijk 7,8 kilo waterstof kan worden opgeslagen onder 700 bar. Een uitdaging was het plaatsen van de 80 kW brandstofcel onder de korte motorkap. Bij de proefmodellen op Lelystad Airport ligt de bufferaccu nog in de laadbak. Het voertuig heeft een actieradius van 600 km en is niet zwaarder dan een vergelijkend voertuig met een dieselmotor. Daardoor blijft er 1000 kilo laadvermogen over. Een vergelijkbare auto met een accupakket zou 1000 kilo zwaarder zijn. Tussen de achterwielen ligt nu nog een enkele elektromotor met 182 pk en 300 Nm.

De grootste uitdaging voor Toyota is om er honderdduizenden per jaar te kunnen produceren. Als dat lukt zal de aanschafprijs naar een heel aantrekkelijk niveau dalen.

Lees ook: nederland-vergunningen-zorgen-voor-vertraging-bij-uitrol-landelijk-waterstofnetwerk

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen