Duitsland: Siemens en Beierse RegioBahn testen trein op waterstof in de regio Algau
Deze week gaat een nieuwe waterstoftrein van Siemens in Duitsland rijden. Het voertuig wordt ingezet door Beierse RegioBahn (BRB) op het traject Peissenberg – Füssen. De proefperiode duurt tweeëneenhalf jaar. De trein is geproduceerd door de Duitse treinfabrikant Siemens.
Het gebruik van de waterstoftrein is een pilotproject: technisch gezien is de trein een elektrische trein op batterijen, legt BRB-directeur Arnulf Schuchmann in de regionale media uit. De accu wordt tijdens bedrijf voortdurend opgeladen door een brandstofcel . De trein wordt één keer per dag met 170 kilo waterstof bijgetankt, waardoor hij een actieradius heeft van 1.000 kilometer. Fabrikant Siemens en Deutsche Bahn-dochter DB Energie verzekeren dat de werking met het zeer explosieve gas veilig is en dat de technologie volwassen is. Passagiers gaan geen verschil merken ten opzichte van reizen met elektrische bovengrondse treinen.
Minister van Transport Christian Bernreiter zegt dat het gedurende de testfase tot medio 2027 niet alleen gaat over betrouwbaarheid en exploitatiekosten, maar ook over het tankproces en de levering van waterstof. De waterstof wordt geproduceerd met elektriciteit uit wind- en zonne-energiesystemen, verzekerde DB Energy-baas Florian Reuter. Bij het BRB-depot in het zuiden van Augsburg is een tankinstallatie geplaatst.
Het gebruik van waterstoftechnologie in het spoorvervoer is ambitieus: het spoorwegpersoneel moet speciaal worden opgeleid voor zowel het tankproces als het besturen van de trein boordevol nieuwe techniek. Met waterstof willen de regionale treinenvervoerders in Duitsland diesel uitfaseren en voorkomen dat er dure bovenleidingen voor elektrificatie moeten komen.
De Beierse Regiobahn gaat de dienstregeling van de waterstoftrein apart publiceren zodat spoorwegliefhebbers gericht kunnen komen kijken. Op koude dagen is de trein extra goed te volgen. Volgens BRB-baas Schuchmann komt dat door een witte wolk waterdamp boven de trein. “Wat dat betreft lijkt het voertuig op een ouderwetse stoomlocomotief”, aldus Schluchmann.
Lees ook: japan-hyse-presenteert-nieuwe-raceauto-op-waterstof-voor-woestijnrace-dakar-2025