Japan: HySE presenteert nieuwe raceauto op waterstof voor woestijnrace Dakar 2025
De Japanse auto en motorenfabrikanten Suzuki, Kawasaki, Honda en Yamaha doen dit jaar opnieuw mee aan de race Dakar met een voertuig op waterstof. De bedrijven presenteerden de afgelopen week de HySE-X2. De racewagen op waterstof is een initiatief van het onderzoeksconsortium Hydrogen small Mobility & Engine Technology Association (HySE), waarbinnen de vier bedrijven samenwerken om de ontwikkeling naar mobiliteit op waterstof te versnellen. De Dakar Rally van 2025 is een rally-evenement dat in Saoedi-Arabië wordt gehouden.
Van 3 tot en met 17 januari neemt het HySE-X2-prototype deel aan de Mission 1000 ACT2 van de Dakar 2025. Mission 1000 is de nieuwe categorie van de meest extreme rally-raid ter wereld, gewijd aan nieuwe generatie voertuigen die koolstofneutraliteit bevorderen. Voor deelname aan Dakar 2025 ontwierp HySE het prototype met een geavanceerde motor en chassis, klaar om nieuwe technologische uitdagingen aan te gaan dankzij de toename van de efficiëntie bij hoge snelheden, de verbetering van het brandstofverbruik bij gemiddelde snelheden en de toename van de waterstoftankcapaciteit. De nieuwe HySE-X2 die nu meerijdt in de Dakar 2025 is 4 meter lang, 2 meter breed en 1,9 peter hoog. De auto weegt 1.250 kilo en onder de motorkap zit een vloeistofgekoeld, 4-takt,viercilinder-in-lijn, supercharged motor / DOHC met 16 kleppen. Vorig jaar heeft het voertuig gereden met drie tanks, maar door aanpassingen van het chassis is het de ontwerpers gelukt om ruimte te vinden voor een vierde tank. In totaal kan er 7,2 kilo waterstof worden meegenomen.
Door deel te nemen aan een wereldberoemd evenement als de Dakar wil HySe niet alleen de HySE-X2 testen, maar ook de ontwikkeling van waterstofvoertuigen voor duurzame mobiliteit bevorderen. Het Japanse bedrijf is van mening dat om een koolstofvrije samenleving te bereiken een multi-path strategie nodig is om verschillende problemen in de mobiliteitssector aan te pakken, in plaats van ons te concentreren op één enkele energiebron.
“We hebben besloten om met de HySE-X2 aan de Dakar deel te nemen. Het voertuig heeft een zeer een geavanceerde motor en innovatief chassis, vergeleken met die van de HySE-X1”, benadrukt Daichi Kai, teammanager HySE Dakar 2025. “We willen graag bijdragen aan de ontwikkeling van technologieën voor compacte waterstofmotoren en streven naar nog hogere motorprestaties. Details van onze activiteiten gaan we de komende weken delen via social media.”
Het prototype van de waterstof raceauto zal worden bestuurd door de Japanse coureur Yoshio Ikemachi en de Portugese bijrijder Paulo Marques.
Afbeelding: Het HySE-X2-prototype nog voor deze volledig cosmetisch is afgewerkt.
Lees ook: duitsland-bmw-fabriek-in-regensburg-zet-intern-transport-over-naar-waterstof