Nederland: zepp.solutions bouwt 10 Mercedes Actros dieseltrucks om naar waterstof
Dankzij de SWiM-subsidie worden in de komende drie jaar tien nieuwe waterstofvrachtwagens door in Nederland omgebouwd en op de weg gebracht. De Europa-trucks zijn ontwikkeld door het Delftse zepp.solutions en worden gefinancierd met SWiM-subsidie. De trucks gaan tanken bij de waterstoftankstations van Green Planet in Pesse en Fountain Fuel en TEAL (TotalEnergies en Air Liquide). Zepp.solutions bouwde eerder enkele vrachtwagens om naar waterstof voor Vos Transport in Deventer (foto).
De Europa-trucks zijn gebaseerd op Mercedes Actros dieseltrucks en zijn ontworpen met oog op de eisen van zwaar transport. De waterstofvrachtwagens kunnen op een vergelijkbare wijze worden ingezet als de dieselvarianten. Ze bieden meer dan 700km bereik als 50T combinatie, hebben een slaapcabine aan boord en bieden de mogelijkheid om 45ft containers te trekken op standaard ISO trailers.
De SWiM-subsidie, gericht op het oplossen van de ‘kip-en-ei-problematiek’ in de waterstofsector, ondersteunt de ontwikkeling van voertuigen en tankstations door ze gezamenlijk te subsidiëren. Dankzij deze regeling wordt de adoptie van waterstof in zwaar transport versneld. De regeling had 2024 een beschikbaar budget van 29 miljoen euro.
Fountain Fuel, penvoerder van een van de consortia, benadrukt het belang van deze samenwerking. “Waterstof gaat een belangrijke rol spelen in de toekomst van zwaar transport, maar om daar te komen is het gelijktijdig ontwikkelen van vraag en aanbod essentieel,” aldus Stephan Bredewold, directeur bij Fountain Fuel. “Met de steun van de SWiM-regeling versnellen we samen de transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem.”
Jonas Brendelberger, medeoprichter van zepp.solutions, voegt daaraan toe: “We zijn blij een rol van belang te kunnen spelen in deze transitie met onze Europa-trucks. Elk voertuig vervangt een vervuilende dieselmotor en voorkomt zo jaarlijks honderden tonnen CO2-uitstoot.”
Met de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWiM subsidie) maakt de Nederlandse overheid het mogelijk om met financiële ondersteuning waterstoftankstations te bouwen en voertuigen op waterstof aan te schaffen. De focus ligt hierbij op zwaar logistiek vervoer. Afgelopen zomer konden geïnteresseerde partijen hier op intekenen. Voor 2025 heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangekondigd dat het subsidieplafond van SWiM verder wordt verhoogd naar 40 miljoen euro.
Lees ook: duitsland-siemens-en-beierse-regiobahn-testen-trein-op-waterstof-in-de-regio-algau