Spanje: eerste tien bussen op waterstof rijden bij EMT in Madrid
EMT, het bedrijf dat het openbaar vervoer in de Spaanse hoofdstad Madrid verzorgt, laat vanaf deze maand tien bussen op waterstof in de dienstregeling rijden. De voertuigen zijn gebouwd door CaetanoBus uit Portugal en rijden met een brandstofcel van Toyota. De voertuigen kosten 639.000 euro per stuk en worden voor 39% gefinancierd door de Europese Unie.
De voertuigen hebben een actieradius van minimaal 280 kilometer, wat overeenkomt met 20 uur dienst op de weg. Daarnaast is zijn de bussen uitgerust met drie LTO-accu's met een capaciteit van 43,8 kWh die onafhankelijk van elkaar kunnen worden opgeladen in minder dan tien minuten.
Voor EMT Madrid is de introductie van de eerste 10 Caetano H2-bussen een belangrijke stap richting decarbonisatie. Het doel is om in 2030 de hele EMT-vloot op zero-emissie te laten rijden. De bussen worden bijgetankt bij een nieuw waterstoftankstation die elke bus in minder dan 15 minuten kan vullen met groene waterstof die ter plaatse wordt geproduceerd. De PEM-electrolyser produceert 18 kg waterstof per uur en daarmee kunnen de tien bussen per bus dagelijks minimaal 20 uur rijden.
Nuno Lago de Carvalho, Chief Commercial Officer van CaetanoBus, is bij met het waterstofsucces. "Spanje is een belangrijke markt voor CaetanoBus en we zijn erg blij om meer dan 10 eenheden van onze H2 City Gold te leveren aan een zeer strategische en belangrijke openbaarvervoersmaatschappij als EMT Madrid. Waterstofmobiliteit is de sleutel tot het koolstofvrij maken van grote busvloten en is cruciaal voor grote Europese exploitanten zoals EMT Madrid om klimaatverandering te bestrijden en de doelstellingen van de Europese Commissie te halen".
CaetanoBus doet goede zaken met waterstofbussen in Europa. Inmiddels zijn meer dan 200 eenheden verkocht aan verschillende Europese steden in Europa, voornamelijk in Duitsland, Spanje, Frankrijk, Portugal en Italië en zeer binnenkort in Oostenrijk.
Lees ook: spanje-scale-gas-ontvangt-europese-subsidie-voor-6-nieuwe-h2-stations