Japan: Komatsu presenteert kiepwagen met waterstof-verbrandingsmotor
Een wereldprimeur voor de Japanse fabrikant van zware bouwmachines Komatsu. Het bedrijf heeft een kiepwagen ontwikkelt met een waterstofverbrandingsmotor. Het voertuig worden veelvuldig ingezet binnen de mijnbouw en heeft een laadvermogen van 92 ton. De waterstofverbrandingsmotor is ontwikkeld door het Duitse bedrijf Keyou uit de regio München.
De HD785-kiepwagen is het vlaggenschip van Komatsu op het gebied van mijnbouwmachines. De nieuwe uitvoering op waterstof is inmiddels getest in de fabriek in Ibaraki. Nu gaat het voertuig op weg naar een mijn om in praktijk te worden getest. “Door middel van deze demonstratie-experimenten vergaren we kennis over het gebruik van waterstofmotoren, wat zal leiden tot de ontwikkeling van toekomstige waterstofbouwmachines”, aldus een woordvoerder van het bedrijf.
“Toen we ook naar waterstofmotoren keken, werden we aangetrokken door de technologische mogelijkheden van KEYOU GmbH, een Duitse start-up die gespecialiseerd is in de ontwikkeling en introductie van waterstofmotoren voor grote vrachtwagens. Het prototype is uitgerust met een waterstofmotor en een waterstoftanksysteem, gezamenlijk ontwikkeld door Komatsu en KEYOU. De waterstoftank is op een platform naast de bestuurdersstoel gemonteerd, waardoor de hoeveelheid waterstof die kan worden meegenomen, wordt gemaximaliseerd. Bovendien zijn er binnen en buiten de cabine nieuwe camera's en monitoren geïnstalleerd om het zicht op de zijkant van de bestuurdersstoel te waarborgen. Tijdens het demonstratie-experiment worden gegevens verzameld over rijprestaties, continue bedrijfstijd, brandstofefficiëntie, etc. Ook worden veiligheidsmaatregelen bij het gebruik van waterstofgas onder hoge druk bevestigd”, aldus het bedrijf.
Bij het uitrusten van bouwmachines met waterstofmotoren kunnen, in tegenstelling tot batterijen of waterstofbrandstofcellen, veel van de onderdelen die in dieselvoertuigen worden gebruikt, opnieuw worden gebruikt. Dit heeft als voordeel dat de kosten laag blijven. Bovendien hebben mijnbouwklanten van Komatsu aangegeven dat ze het voertuig willen gebrouken om schadelijke uitstoot te minimaliseren.
Het bedrijf ziet nog problemen die aangepakt moeten worden, zoals veiligheidsmanagement en de ontwikkeling van infrastructuur voor waterstof en een tankvoorziening.
Lees ook: italie-eerste-waterstoftrein-test-onderhoudslokatie-en-h2-tankstation