Duitsland: Bosch presenteert waterstofverbrandingsmotor voor de luchtvaart
Een nieuwtje op de Aero 2025 die vandaag van start gaat in de Duitse stad Friedrichshafen. Daar presenteert Bosch Aviation Technology de ombouw van een Rotax 916iS-motor naar waterstof. De ontwikkelaars van Bosch hadden hier slechts vier maanden voor nodig. AERO Friedrichshafen is een belangrijke beurs op het gebied van luchtvaart. In 12 tentoonstellingshallen staan meer dan 755 exposanten uit meer dan 38 landen. Het koolstof-arm vliegen krijgt dit jaar volop aandacht.
Dit jaar is Bosch Aviation Technology partner van de conferentiereeks. Het bedrijf uit Wenen presenteert een demonstratiemodel op basis van een viercilinder benzinemotor, die veel wordt gebruikt in de algemene luchtvaart. Bosch Aviation Technology, een dochteronderneming van Robert Bosch AG, heeft een motor van de Oostenrijkse fabrikant BRP-Rotax omgebouwd. Bosch-ingenieurs kozen de Rotax 916iS om aan te tonen dat het haalbaar is om over te stappen van een 'conventionele' motor naar een motor op waterstof.
"In plaats van een compleet nieuwe motor te ontwikkelen, hebben we gekozen voor de aanpassing van een reeds beproefde motor. We verwachten namelijk een grote vraag naar deze baanbrekende aanpak bij toekomstige projecten vanwege de voordelen op het gebied van tijd, kosten en certificering ", legt Christian Grim uit, directeur van Bosch General Aviation Technology GmbH, dat al meer dan 15 jaar producten, diensten en technologieën uit de automobielsector overdraagt naar de luchtvaartindustrie.
Als onderdeel van een haalbaarheidsstudie voltooide Bosch de benodigde aanpassingen om een 1,4-liter turbomotor op waterstof te laten draaien in ongeveer vier maanden. Ingenieurs en technici werkten op een testbank om de prestaties van de waterstofmotor te optimaliseren. Alle componenten van het waterstofsysteem zijn gebaseerd op seriematige ontwikkelingen van Bosch.
In de huidige demonstratiefase levert de motor een maximaal vermogen van 115 kilowatt, wat heel dicht in de buurt komt van het vermogen van de basisbenzinemotor, die maximaal 117 kW levert. Door in de toekomst een specifiek prototype te ontwikkelen, hoopt Bosch Aviation Technology de prestaties verder te verbeteren.
Lees ook: usa-honda-r-d-plaatst-electrolyser-op-internationaal-ruimtestation-iss