Nederland: grootste plezierjacht op H2 ter wereld overgedragen aan eigenaar
Een bijzonder moment voor de pleziervaart op waterstof. Afgelopen week heeft het Nederlandse bedrijf Royal Van Lent Shipyard het jacht Breakthrough overhandigd aan de nieuwe eigenaar. Daarmee is het grootste zeegaande schip op waterstof ter wereld opgeleverd. De waterstof wordt in vloeibare vorm geladen en voorziet de voortstuwing en boordsystemen van stroom.
Het is een uniek project, laat hydrogen maritieme entrepreneur Stefan Bosscher weten. De laatste 6 jaar was hij verantwoordelijk voor de waterstofsystemen aan boord van het jacht, als projectmanager H2. “Samen met de PowerCell Group, MAN Energy Solutions, ABB, Air Products, HYEX Safety, Lloyd's Register en vele andere partners hebben we een oplossing ontwikkeld en geïntegreerd voor het laden en opslaan van vloeibare waterstof en een brandstofcelsysteem voor het opwekken van elektriciteit dat schone elektrische stroom levert aan het gelijkstroomnet van het schip.”
Maar ook officiële instanties keken bij het eerste project aandachtig mee. Het pionierswerk omvat ook nieuwe regels voor klassenmaatschappijen en IMO-richtlijnen voor waterstofsystemen en industrialisatie/commercialisering van brandstofceltechnologie voor schepen. Maar de reikwijdte van het project omvatte ook de ontwikkeling van de opleiding van de bemanning, het verkrijgen van toestemming en vergunningen voor laadoperaties van verschillende autoriteiten die nog niet bekend zijn met waterstof en andere aspecten van het ecosysteem.
Het eerste voorstel van jachtbouwer Feadship was dat het vaartuig waterstof zou kunnen gebruiken om de boordsystemen één nacht van stroom te voorzien. Maar het team van de klant vroeg uiteindelijk om meer – en dat kregen ze. Het ontwerp werd aangepast om ruimte te maken voor een enorme waterstoftank met een inhoud van 92 m3, wat ongeveer gelijkstaat aan een complete dubbeldekker in Londen. De tank voedt 16 brandstofcellen die zijn aangesloten op een gelijkstroomnet. Dit net levert stroom om de boot te laten varen en levert energie voor alle boordsystemen. Door alleen waterstof te gebruiken, kan Breakthrough geluidloos en emissievrij een week lang varen met een snelheid van 10 knopen of tot een week lang het boordsysteem van stroom voorzien. Zo'n 70 tot 80% van de energy gaat bij dit soort schepen naar de boordsystemen. De grootste energieverbruikers zijn de verwarming en airconditioning.
Het enorme jacht heeft een lengte van 118,8 meter en is alleen relevant voor een klein netwerk van 's werelds rijkste mensen. De koper is minimaal miljardair. Geruchten gaan dat Bill Gates de opdrachtgever voor de bouw is, maar waarschijnlijk is hij niet de huidige eigenaar. Tussentijds is ‘het groenste en meest milieuvriendelijke jacht ooit’ vermoedelijk zeer discreet verkocht.
Lees ook: nederland-transportkosten-voor-waterstof-door-de-pijpleiding-stijgen-explosief