• Home Slider01

Bischofshoven liebherr oostenrijk waterstofEen wereldprimeur voor machinebouwer Liebherr. Tijdens een groot evenement bij de fabriek in de Oostenrijkse plaats Bischofshoven is de eerste wiellader op waterstof gepresenteerd. Vertegenwoordigers uit de politiek en het bedrijfsleven konden daar kennis maken met de nieuwste ontwikkelingen om de bouwplaats emissievrij te maken. Liebherr heeft in de wiellader een waterstofverbrandingsmotor geplaatst die is ontwikkelt in bij een dochterbedrijf in Bulle, Zwitserland. De fabrikant geeft aan dat het deze motoren zo ver heeft doorontwikkeld dat ze een goed rendement halen en dat de prestaties in de praktijk vergelijkbaar zijn met die van de dieselvarianten.

De L 566 H van Liebherr is 's werelds eerste prototype grote wiellader met een waterstofmotor. Na uitgebreide studies heeft het bedrijf deze baanbrekende technologie geïdentificeerd als de optimale oplossing voor grote voertuigen die moeilijk te elektrificeren zijn met een batterijpakket. Met name als de energievraag te hoog is. Volgens de fabrikant zijn voor kleinere voertuigen tot ongeveer 15 ton batterij-elektrische oplossingen vaak geschikt. Bij grotere machines met een bedrijfsgewicht tot 40 ton en hoge energiebehoeften ligt dat anders. Waterstofverbrandingsmotoren blijken in dit geval ideaal.

De waterstofmotoren worden geproduceerd in de motorenfabriek van Liebherr's Components productsegment in Bulle, Zwitserland. De motoren zorgen niet alleen voor nul uitstoot van broeikasgassen en bijna geen stikstofoxiden, maar zijn ook zeer efficiënt. Een ander voordeel is dat de interfaces vergelijkbaar zijn met die van een dieselmotor, zowel thermisch als mechanisch. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van duurzame grootschalige machines.

Omdat bouwmachines ook op werklocaties moeten worden voorzien van waterstofgas onder hoge druk is een samenwerking aangegaan met het Duitse Maximator Hydrogen. Op het bedrijfsterrein is het eerste tankstation inmiddels geïnstalleerd en is daarmee tevens het eerste waterstoftankstation in de deelstaat Salzburg. “Om vooruitgang te boeken bij waterstoftoepassingen, moeten we toegang hebben tot waterstof. We hebben dit tankstation gebouwd om ons doel voor het koolstofvrij maken van bouwmachines verder te bevorderen,” aldus Dr-Ing Herbert Pfab, technisch directeur van Liebherr Bischofshofen, tijdens het event. De groene waterstof wordt ingekocht bij retailer MPreis, die over een eigen electrolyser beschikt in Völs in Tirol.

Liebherr heeft sinds 2020 al prototypes van zijn vier- en zescilindermotoren op waterstof draaien en test deze motoren al vanaf 2021 in de praktijk in grondverzetmachines. De start van de serieproductie verwacht de fabrikant medio 2025.

Lees ook: nederland-strohm-ontvangt-4-miljoen-subsidie-voor-ontwikkeling-van-pijpen-voor-waterstoftransport

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen