• Home Slider01

Lübeck 2022 waterstofIn 2022 waren de initiatiefnemers nog blij, maar twee jaar later is een ambitieus project om in de Duitse stad Lübeck een eerste vuilnisauto op waterstof te laten rijden is helemaal mislukt. Het voertuig zelf kwam er relatief snel, met een flinke subsidie van de landelijke overheid. Maar het nieuwe waterstoftankstation dat zou moeten verrijzen bij de stortplaats Niemark komt er definitief niet. “De eisen die hieraan worden gesteld zijn vergelijkbaar met die voor de bouw van een chemische fabriek.” De enthousiaste initiatiefnemers zijn door alle bureaucratische regels inmiddels teleurgesteld afgehaakt.

Twee jaar geleden startte in Lübeck een ambitieus project: de eerste vuilniswagen die op waterstof kan rijden, werd in gebruik genomen. Maar ondanks de innovatie wordt de vreugde vertroebeld omdat er in Lübeck geen waterstoftankstation is en de waterstofvuilniswagen niet kan tanken. De reden hiervoor is de bureaucratie met haar strikte regelgeving en lange goedkeuringsprocedures. Het project kreeg steun van het landelijke ministerie van Transport, dat de aanschaf van de dure waterstofvuilniswagen ondersteunde. Want zonder deze financiering zou de aanschaf van het voertuig, dat aanzienlijk duurder is dan een dieselvuilniswagen, niet mogelijk zijn geweest.

Het idee was om op de stortplaats van Niemark een waterstofproductiefabriek te bouwen die waterstof zou produceren uit de energie van het afval. Dit zou als voordeel hebben dat het dieselverbruik van de vuilniswagen, dat zo'n 60 tot 70 liter per rit bedraagt, aanzienlijk zou kunnen worden verminderd.

Maar na twee jaar later is de situatie ontnuchterend. De geplande waterstofproductie-installatie is nog steeds niet gerealiseerd. In plaats daarvan wordt de vuilniswagen alleen aangedreven door elektriciteit uit het stopcontact. Hoewel dit een stil en efficiënt alternatief is voor diesel, wordt niet de gewenste actieradius behaald. Het oorspronkelijke plan was om de accu van het voertuig continu op te laden met een waterstof range extender om een ​​langere rijbereik te garanderen.

Ondanks intensieve inspanningen mislukte de goedkeuring vanwege hoge bureaucratische hindernissen. “De eisen zijn vergelijkbaar met die voor de bouw van een chemische fabriek, waardoor het project aanzienlijk is vertraagd”, melden de initiatiefnemers.

Ondanks de tegenslagen is er nog hoop voor de waterstofvuilniswagen in Lübeck. Een particuliere investeerder is van plan een waterstoftankstation in de stad te bouwen. Er is momenteel echter onvoldoende vraag naar waterstof om de investering economisch levensvatbaar te maken. De realisatie van dit project hangt dan ook grotendeels af van de vraag of er in de toekomst voldoende kopers gevonden kunnen worden.

Samenvattend is het innovatieve waterstofvuilniswagenproject in Lübeck veelbelovend begonnen, maar voorlopig tot stilstand gekomen door het gebrek aan infrastructuur en de daarmee gepaard gaande uitdagingen. Het valt nog te bezien of de plannen van de particuliere investeerder in de nabije toekomst kunnen worden uitgevoerd en of de waterstofvuilniswagen eindelijk zijn volledige potentieel kan benutten.

Foto: in mei 2022 was iedereen nog positief over de komst van de eerste vuilnisauto op waterstof. Jürgen Kowalke van Zöller-Kipper GmbH overhandigt een symbolische sleutel aan Dirk Machinia, hoofd van de afdeling afvalbeheer en logistiek.

Lees ook: solaris-boekt-opnieuw-succes-in-frankrijk-en-verkoop-8-bussen-aan-de-stad-belfort

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen