Het openbaar busvervoer in Zuid-Korea schakelt massaal over op waterstof. De landelijke overheid heeft bekendgemaakt dat in 2030 25% van alle grootstedelijke bussen op waterstof moet rijden. Deels worden oude bussen op fossiele brandstoffen vervangen door nieuwe en voor een ander deel worden oude bussen omgebouwd.
De Koreaanse regering heeft een plan opgesteld om waterstofbussen te gaan leveren conform het plan ‘Nationaal Broeikasgasreductiedoelstelling 2030’. In heel Zuid-Korea rijden er sinds deze zomer meer dan 1000 bussen op H2, waarvan ongeveer 40 waterstofbussen op grootstedelijke busroutes. Waterstofbussen hebben een groter rijbereik van meer dan 500 km en kortere oplaadtijden dan bestaande batterij-elektrische bussen. Bussen op H2 worden door de overheid gezien als zeer geschikte emissievrije voertuigen die geschikt zijn voor grootstedelijke busroutes die lange rijafstanden vereisen.
Bij nieuwe bussen hoort ook een uitbreiding van de laadinfrastructuur. Vanaf de tweede helft van dit jaar zal niet alleen Hyundai Motors maar ook Hi-Exium Motors participeren in het plan voor waterstofinfrastructuur. In de grootstedelijke gebieden extra laadstations voor vloeibare waterstof en gasvormige komen met grote capaciteit.
Foto: Een waterstofbus laadt op bij het 'Green Hydrogen Charging Station' in Sinheung-dong, Jung-gu, Incheon.
Lees ook: -duitsland-opel-presenteert-tweede-bestelwagen-op-waterstof-tijdens-de-iaa-in-hannover