• Home Slider01

NieuwZeeland Miraka waterstofZuivelbedrijf Miraka uit de stad Taupō in Nieuw-Zeeland heeft de eerste groene waterstof-melktanker van Nieuw-Zeeland in gebruik genomen. Door te gaan rijden op H2 wordt jaarlijks ongeveer 39.000 liter diesel bespaart. Het groene initiatief maakt deel uit van de doelstellingen van het bedrijf om het milieu minder te belasten en moet leiden tot een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van CO2. Landbouwminister Todd McClay was aanwezig bij de lanceringsceremonie en draaide de sleutel om van de Volvo FH16 8x4 700 pk groene waterstof-diesel melkwagen bij de zuivelfabriek van Miraka in Mokai, 30 km ten noordwesten van Taupō.

De eerste tankauto op waterstof van Nieuw-Zeeland legt jaarlijks ongeveer 165-duizend kilometer af en moet twee keer per etmaal worden bijgetankt. Het voertuig haalt melk op bij boeren op het Noorder Eiland en kan 58 ton vervoeren en moet twee keer per dag met waterstof worden bijgevuld. De actieradius met waterstof is 370 km.

"De introductie van onze eerste groene waterstof-dual-fuel melktanker markeert een nieuwe belangrijke mijlpaal voor ons bedrijf", aldus Bruce Scott, voorzitter van Miraka. "Dit nieuwe voertuig sluit aan bij de visie en -waarden van onze oprichters en bij onze toewijding aan milieuzorg. Het ondersteunt de transitie van Nieuw-Zeeland naar een koolstofarme toekomst."

Ook Karl Gradon, CEO van Miraka, toonde zich enthousiast. "Hoewel voertuigen op waterstof nog steeds een opkomende technologie is, geloven wij dat groene waterstof de meest milieuvriendelijke energiebron is voor zwaar vrachtvervoer", aldus Gradon.

Central Transport Ltd (CTL) is een toonaangevend vrachtbedrijf en de exclusieve leverancier van melktankertransport naar Miraka. Het bedrijf heeft 80 vrachtwagens in zijn vloot. "CTL is er trots op om samen te werken met Miraka en Halcyon aan dit op de toekomst gerichte initiatief", aldus Brendon Cane, directeur van Central Transport. "We zijn altijd geïnteresseerd in innovatie en zoeken naar manieren om onze CO2-voetafdruk te verkleinen. Dit groene waterstofvoertuig is daar een geweldig voorbeeld van."

Niet alleen op het gebied van mobiliteit werkt Miraka aan het terugdringen van de uitstoot. De zuivelfabriek in Mokai wordt van stroom voorzien door een nabijgelegen geothermische energiecentrale. Daarmee heeft de fabriek een van de laagste CO2-uitstootcijfers ter wereld. De CO2-uitstoot is 92% lager dan bij een kolengestookte zuivelfabriek.

De Nieuw-Zeelandse melktankauto op waterstof is overigens geen wereldprimeur. Deze gaat naar Nederland waar een melkwagen op waterstof voor zuivelbedrijf Friesland Campina 22 van de 24 uur per dag melk ophaald bij boeren in Groningen. De tankauto rijdt daar al bijna twee jaar.

Lees ook: duitsland-sunfire-levert-100-mw-elektrolyser-aan-energiebedrijf-rwe-in-lingen

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen