• Home Slider01

Parijs toyota waterstofToyota presenteerde deze zomer op het circuit van Dreux bij Parijs de nieuwe waterstofcartridge die is ontwikkeld in Japan. De handige cilinder met een gewicht van vijf kilo kan worden gebruikt voor toepassingen binnen de mobiliteit en bewoonde omgeving. Waterstof kan vervolgens worden gebruikt als gas voor verbranding of in een brandstofcel worden omgezet in elektriciteit.

In Parijs werd de cilinder gebruikt voor de waterstoftoevoer van een pizzaoven, een barbecue en een bakfiets met een diepvries waarmee ijs werd uitgedeeld. Het doel van Toyota was om te laten zien dat waterstof niet alleen geschikt is voor mobiliteit, maar ook voor de emissievrije keuken. Waterstof verbrandt bij hoge temperaturen en gecombineerd met zuurstof kan emissievrije stoom worden opgewekt. Dit resulteerde deze zomer in perfect knapperige maar sappige pizza's en een heerlijke BBQ. Het afsluitende ijsje kwam uit een bakfiets met ingebouwde vriezer. Alles werd van energie voorzien door de Toyota waterstofpatronen (foto rechtsonder) met een lengte van 40 cm en een diameter van 18 cm. Als deze leeg is wordt er moeiteloos een nieuwe cartridge ingeschoven.

Toyota somt graag een aantal voordelen van waterstofpatronen op. Waterstof is overal snel beschikbaar zonder dat er een leidingnetwerk moet worden aangelegd. Standaardisering zorgt voor eenvoudige vervanging en een snelle vulling, ook internationaal. En volgens Toyota is de cartridge zeer handig bij een snelle en tijdelijke stroomvoorziening in geval van een ramp. Toyota en dochterbedrijf Woven Planet testen de cartridge momenteel in Woven City, een mensgerichte slimme stad van de toekomst die momenteel wordt gebouwd in Susono City, prefectuur Shizuoka in Japan.

Maar er was niet alleen waterstof voor in de keuken, het Toyota waterstof-evenement op het circuit van Dreux ging veel verder, omdat hier ook andere facetten van waterstofmobiliteit konden worden ontdekt. Bezoekers konden een waterstofheftruck, een Pragma-fiets, een Suzuki-scooter, een Yamaha-golfkar en zelfs een Kawasaki-waterstofmotor zien. In de horecaruimte stond een maquette die Parijs en alle toepassingen van waterstof voorstelde, van productie tot distributie met verschillende voertuigen. Bij de ingang van het circuit was een tankstation geïnstalleerd om alle voertuigen van waterstof te voorzien.

Lees ook: nederland-enorme-stimulans-voor-electrolyse-apart-tarief-voor-h2-in-energiebelasting

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen