Energiebedrijf Shell, de Nederlandse netbeheerder Tennet en Port of Rotterdam maken bekend een oplossing te hebben gevonden voor de stroomtoevoer voor de grootste electrolyser in Europa. In afwachting van een uitbreiding van het stroomnet kan Shell tijdelijk gebruik maken van de reservecapaciteit op het net. Als deze nodig is voor andere klanten kan TenneT Shell verzoeken de productie van waterstof tijdelijk af te schalen of zelfs helemaal stil te leggen. Door creatief om te gaan met de verdeling van stroom kan Shell snel aan de slag. De eerste kilo’s waterstof zouden al dit najaar kunnen worden geproduceerd.
Bij het project Holland Hydrogen 1 , zoals de waterstoffabriek op de kop van de Maasvlakte heet, is het vooral pionieren op onbekend terrein. Diverse energiebedrijven hebben weliswaar uitgewerkte plannen en toegekende subsidies voor grootschalige groene waterstofproductie in Nederland, maar Shell is de eerste die, al twee jaar geleden, besloot daadwerkelijk met de bouw te beginnen. Die is inmiddels in volle gang (foto).
Het energiebedrijf investeert grofweg 1 miljard euro in de fabriek die ‘in de tweede helft van dit decennium’ op een vermogen van 200 megawatt groene waterstof gaat produceren. De fabriek verrijst achter de duinen van de Nederlandse kust, op de Tweede Maasvlakte. De Holland Hydrogen 1 gaat onder andere de fabrieken van Shell Energy and Chemicals Park Rotterdam (Pernis) helpen verduurzamen. Een speciale waterstofleiding verbindt de waterstoffabriek met de haven van Rotterdam. Daar worden de moleculen gebruikt voor het verduurzamen van de petrochemische industrie.
De omvang van het project is aan de ene kant indrukwekkend. Nergens in Europa wordt er aan een grotere ‘elektrolyser’ gebouwd. Tegelijkertijd is de waterstoffabriek nog maar een bescheiden eerste stap op weg naar de totale vergroening van Shell in Pernis. De enorme electrolyser kan slechts 10% van de waterstofvraag van de raffinaderij leveren.
Maar met de eerste stap op weg naar verduurzaming is Maarten Abbenhuis, COO van TenneT, al zeer tevreden. “Omdat er ruimte vrijkomt op deze tijdelijke aansluiting, kunnen we de waterstoffabriek van Shell nu al faciliteren. Door goede samenwerking met Shell en Port of Rotterdam hebben we deze oplossing kunnen vinden. Het is een mooi voorbeeld van een slimme en onorthodoxe oplossing om partijen toch aan te kunnen sluiten, ondanks de schaarse ruimte op het net.”
Lees ook: verenigde-arabisch-emiraten-eerst-waterstofbussen-in-golfregio-rijden-in-abu-dhabi