In de regio Rostock in het noorden van Duitsland wordt de komende maanden een van de grootste busvloten op waterstof gelanceerd. Het gemeentelijk vervoersbedrijf Rebus Regionalbus heeft bij Solaris 52 bussen op H2 gekocht die nog voor het einde van het jaar in de dienstregeling worden opgenomen. Voor de voertuigen worden door het Nederlandse bedrijf Resato twee nieuwe waterstoftankstations gebouwd waar groene H2 kan worden getankt die regionaal wordt geproduceerd. Als alle bussen rijden betekent dat dat ongeveer een derde van het totaal aantal bussen geen emissies meer uitstoot. Daarmee wordt volgens Rebus jaarlijks de uitstoot van 2 miljoen kilogram CO2 bespaard. De eerste 15 bussen zijn deze week in gebruik genomen.
Er wordt in totaal zo'n 40 miljoen euro geïnvesteerd in het project, voor de aankoop van de voertuigen, waarvan 47 voertuigen van 12 meter en vijf gelede modellen, en twee waterstoftankstations in Güstrow en Bad Doberan. Geheel vrijwillig gaat het verduurzamen van het openbaar vervoer in Duitsland niet. De overheid verplicht de ov-bedrijven een steeds hoger percentage emissievrije voertuigen aan te schaffen. Om de extra kosten te financieren wordt rijkelijk met subsidie gestrooid. Vanuit de landelijke overheid is bijna 18 miljoen euro subsidie verstrekt, de regio doet daar nog eens 8 miljoen bij.
In augustus 2021 heeft de Duitse overheid de Europese vereisten van de Schone Voertuigenrichtlijn (CVD) omgezet in Duits recht. Sindsdien zijn alle publieke opdrachtgevers wettelijk verplicht om 45 procent van de nieuwe bussen aan te schaffen met alternatieve energie- en aandrijfconcepten. De helft daarvan moet zelfs volledig emissievrij zijn. Voor bussen die vanaf 2026 worden aangeschaft, stijgt dit quotum naar 65 procent.
Voor Rebus-baas Thomas Nienkerg kwam bij de keuze voor duurzame energie alleen waterstof in aanmerking. Als het om batterij-elektrische bussen ging, was hij bang dat ze te vaak en te lang naar het laadpunt zouden moeten. Op het terrein van de waterstofbussen na waren er, afgezien van een nieuw tankstation, geen aanpassingen nodig.
20 kilometer ten zuiden van de stad Rostock, in Rostock Laage, heeft waterstofproducent H2Apex een electrolyser van 2 MW gebouwd die wordt gevoed door groene stroom uit zon en wind. Vanuit hier wordt de waterstof per vrachtauto naar de tankstations gebracht. Maar volgens de plannen van directeur Peter Rößner komt daar binnenkort verandering in, meldt hij op de omroep ZDF. “Het grote voordeel dat Duitsland heeft is een bestaand distributienetwerk voor gas, namelijk het aardgasnetwerk. En als dit ook klaar is voor waterstof, dan hebben we een enorme kans om Duitsland te transformeren met groene waterstof, want we hebben een zeer energie-intensieve industrie.”
Hoewel niet ieder waterstofproject een succes wordt blijft H2Apex investeren. Naast Rostock Laage komt er binnenkort een tweede productielokatie in Lubmin aan de Greifswalder Bodden. Daar hoopt het bedrijf de groene waterstof binnenkort in het bestaande gasnetwerk te kunnen invoeden en ondergronds naar de industriegebieden elders in Duitsland te transporteren.
Het vervoersbedrijf Rebus in Rostock zal niet lang een van de grootste bedrijven die bussen laten rijden op waterstof zijn. De stad Duisburg heeft inmiddels aangekondigd in 2030 honderd bussen op groene waterstof laten rijden, waarbij de eerste elf voertuigen eind 2024 in gebruik worden genomen.
Lees ook: frankrijk-ephyra-opent-waterstoftankstation-voor-de-pleziervaart-in-anse-de-la-reserve