Een vooruitstrevend initiatief in Noord-Nederland. Diverse overheidsinstellingen, het onderwijs en het bedrijfsleven hebben een intentieverklaring ondertekend die moet leiden tot een assemblagefabriek voor vliegtuigen op waterstof. Deze moet komen op het terrein van Groningen Airport Eelde.
Het is nog niet de definitieve handtekening voor de bouw van de fabriek, meldt de lokale omroep Oog, maar de partijen (provincies, onderwijsinstellingen en bedrijven) spreken wel af om een onderzoek te starten naar de bouw ervan. Fokker Next Gen (een zijdelingse opvolger van het originele Fokker-concern) wil haar hoofdkantoor in Noord-Nederland bouwen. In 2035 wil Fokker een nieuw type vliegtuig op de markt brengen. Per jaar moeten zo'n 150 toestellen per jaar worden geproduceerd, waarvan de helft in Nederland. Fokker kijkt naar Groningen Airport Eelde, omdat het vliegveld zich in een regio bevindt waar veel met waterstof wordt gedaan. Het bedrijf verwacht dat de komst van de fabriek tegen 2035 zal zorgen voor 1900 voltijdbanen.
Op het vliegveldterrein is nog zo'n vijftien tot twintig hectare aan bedrijventerrein vrij. Volgens Fokker-CEO Juriaan Kellerman zou de komst van de fabriek een 'mooie en logische stap zijn' om de vliegtuigen te bouwen in de "eerste officiële Hydrogen Valley van Europa, dus in het hart van de waterstofontwikkelingen in Noord Nederland".
Als alles volgens plan verloopt, zet Fokker Next Gen de onderdelen voor de waterstofvliegtuigen in elkaar in Letland. Daarna vervoert men ze per schip naar de Eemshaven en brengt ze vervolgens naar Groningen Airport Eelde, waar de nieuwe assemblagefabriek de vliegtuigen in elkaar zal zetten. Het bedrijf wil ook een zogenaamde ‘Iron Bird’ op Eelde installeren, een opstelling waarbij ze de vliegtuigsystemen testen.
“Op Groningen Airport Eelde vinden we geschikte ruimte voor de bouw van onze assemblagehal”, zegt Juriaan Kellermann, directeur van Fokker Next Gen. “Het is een uitstekende locatie voor onze productiefaciliteit. We zijn blij met de steun uit de regio van zowel de overheid als het onderwijs, en we zijn enthousiast over de mogelijkheden om een stabiel luchtvaartsysteem in Nederland te ontwikkelen.”
Lees ook: duitsland-medewerkers-ministerie-van-verkeer-en-waterstaat-sjoemelen-met-h2-subsidie