Yanmar Power Technology heeft met succes een test doorlopen met een op waterstof werkende 4-takt hogesnelheidsmotor voor energieopwekking. De motor wordt ontwikkeld voor de binnenlandse scheepsvaart en heeft een vermogen van ongeveer 500 kilowatt. De volgende stap is om in 2026 het classificatiecertificaat te verkrijgen zodat de waterstofmotoren ook in praktijk getest kunnen worden.
Helemaal emissievrij is de motor nog niet. Voor de ontsteking wordt nog een kleine hoeveelheid diesel gebruikt, maar een woordvoerder van het bedrijf meldt dat het streven is om deze fossiele diesel te vervangen door een biobrandstof. En dat betekent in praktijk ‘nuluitstoot’.
Met de test bereikte Yanmar Power Technology 's werelds hoogste niveau van waterstofbrandstofverhouding voor een waterstofmotor van dit type en was het het eerste bedrijf met een H2-motor met een vermogen van ongeveer 500 kilowatt.
Het onderzoek naar waterstofverbrandingsmotoren maakt deel uit van het project van de Nippon Foundation om schepen op waterstof te ontwikkelen. Naast de ontwikkeling van waterstofmotoren wordt ook onderzoek gedaan naar hybride elektrische voortstuwingen van schepen, een combinatie van een waterstofmotor en een accu.
Lees ook: turkije-busfabrikant-karsan-presenteert-waterstofbus-ata-12-hydrogen-in-europa