In Zuid-Korea is een belangrijke vervolgstap gezet bij de ontwikkeling van de waterstofinfrastructuur. In de stad Gwangyang heeft Hyosung Hydrogen deze week het grootste waterstoftankstation voor vloeibare waterstof geopend. Het station kan 200 kilo per uur verwerken en daarmee 150 bussen per dag vullen. Dat is bijna twee keer zoveel als het tot nu toe grootste station voor LH2 in Zuid-Korea.
Voor exploitant Hyosung Hydrogen is dit het eerste laadstation voor vloeibare waterstof. De bouw ervan is een jaar geleden begonnen, nadat het bedrijf in 2022 een aanbestedingsproject van het Ministerie van Milieu had gewonnen.
Vloeibaar gemaakte waterstof wordt gemaakt door gasvormige waterstof af te koelen tot -253 graden Celsius en er vloeibare vorm van te maken. Het volume bedraagt slechts 1/800ste van dat van gasvormige waterstof onder atmosferische druk, waardoor het gemakkelijk kan worden opgeslagen en vervoerd. Bovendien is de laadsnelheid ongeveer drie keer sneller dan die van gasvormige waterstof, wat als voordeel heeft dat de laadtijd voor grote waterstofvoertuigen zoals bussen en vrachtwagens die waterstofbrandstof met een hoge capaciteit nodig hebben, drastisch wordt verkort. Die tijdwinst moet fors worden betaald. Met 10 miljoen euro is het tankstation beslist niet goedkoop.
Hyosung Hydrogen is een salesbedrijf voor vloeibare waterstof dat in 2021 is opgericht door Hyosung Heavy Industries en Linde, een wereldwijde gasleverancier. Het bedrijf is van plan de verkoop en het gebruik van vloeibare waterstof, geproduceerd door Linde Hydrogen Energy, uit te breiden naar verschillende mobiliteitsgebieden, zoals drones, schepen en vorkheftrucks en wegvoertuigen.
Voor topman Lee Man-Seop, CEO van Hyosung Hydrogen, is de opening een belangrijk moment. “Dit laadstation voor vloeibare waterstof is het eerste project van Hyosung Hydrogen. Geheel in lijn met het plan van de regering, om tegen 2030 in totaal 300.000 waterstofvoertuigen te leveren, zijn we bezig met de ontwikkeling van 8 nieuwe waterstoftankstations. Alle projecten zijn inmiddels definitief. In totaal gaan we 20 LH2-stations in verschillende regio’s openen.”
Het marktaandeel van Hyosung voor binnenlandse waterstoflaadsystemen in Korea bedraagt momenteel 20% . Het bedrijf is daarmee marktleider.
Lees ook: japan-leerzaam-waterstoffeestje-in-de-proeftuinvoor-auto-resort-tomakomai-alten