Vanuit de Duitse stad Pfeffenhausen heeft Hy2B deze week de eerste groene waterstof naar de regio München vervoerd. De H2 zal daar worden gebruikt in 10 waterstofbussen die worden ingezet in de regio Opper-Beieren. Vijf Solaris Urbino 12 waterstofbussen rijden in de regio voor vervoerder Busreisen Ettenhuber GmbH en nog eens vijf Martin Geldhauser GmbH & Co. Daar staat ook het waterstoftankstation. De twee busbedrijven verzorgen het openbaar vervoer in de regio's München en Ebersberg. De door de plaatselijke pastoor ingezegende groene waterstof (foto) komt voortaan uit de regio.
Het nieuwe productiebedrijf van Hy2B draait voorlopig nog op proef en zal naar verwachting eind 2024 officieel in gebruik worden genomen. Waterstof wordt getransporteerd met vier eigen 40-voets hogedruk containers die ieder 1.250 kilo groene waterstof kunnen vervoeren. Dat is voldoende om 60 bussen bij te tanken en in totaal 16.000 kilometer af te leggen. Hy2B wil het wagenpark nog uitbreiden met twee extra containers.
De groene waterstof van Hy2B in Pfeffenhausen wordt voornamelijk opgewekt met elektriciteit van een direct aangesloten zonnepark. De fabriek levert een bijdrage aan het balanceren van het regionale stroomnet, waarbij overtollige en goedkope stroom voor de waterstofproductie wordt gebruikt.
De waterstofproductielokatie Hy2B zal in eerste instantie 440 ton groene waterstof per jaar produceren. Na uitbreiding van de centrale tot 10 MW moet de productie in de komende jaren ruim 900 ton groene waterstof mogelijk zijn. De waterstof wordt in twee stappen gecomprimeerd naar maximaal 380 bar. De productielokatie is overigens gevestigd op een bijzonder adres: Wasserstoff zentrum 1, Pfeffenhausen
Bij de eerste kant, busvervoerder Martin Geldhausen in München, zijn de chauffeurs inmiddels zeer enthousiast over waterstof. Maar wat is beter? Een waterstofbus of elektrische bus? Wagenparkbeheerder Bernd Trilling ziet meer voordelen bij de waterstofbus: “Die kunnen flexibeler worden ingezet en de hele dag rijden.” Het model Solaris, dat zo’n 580.000 euro kost, kan 450 kilometer afleggen. “De bus levert met één tankbeurt dezelfde dagopbrengst als een dieselbus”, vertelt Martin Geldhauser, die ook meldt dat er een strijd ontstaat onder zijn chauffeurs om te zien wie het verst kan rijden: “Het record staat op 550 kilometer. Een elektrische bus legt maximaal 300 kilometer af. Waterstof heeft dus duidelijke voordelen.”
Lees ook: marktaandeel-van-solaris-waterstofbussen-in-europa-stijgt-naar-50-procent