• Home Slider01

Leuna incident waterstofHet incident met een tankauto voor waterstof op 26 augustus in de Duitse stad Leuna heeft nog steeds grote gevolgen voor waterstoftankstations in Duitsland. Er worden maar zeer beperkte hoeveelheden waterstof geleverd, zolang het onderzoek naar oorzaak van de brand in de trailer duurt. Vooral rond Berlijn is bijna geen waterstof meer te krijgen.

De tekst op de website van H2 Live, het bedrijf dat de meeste waterstoftankstations in Duitsland in eigendom heeft is duidelijk: ‘Door een ongeval bij het waterstoftankstation in Leuna kunnen wij op dit moment geen waterstof ter beschikking stellen op het station. Vervangende leveringen zijn momenteel niet mogelijk, vanwege de daaruit voortvloeiende krapte op de markt en de lange afstanden naar andere waterstofbronnen. Er is sprake van een overmacht. Wij doen ons uiterste best om op individuele stations oplossingen te vinden. Onze excuses voor de situatie.’

Na zes weken kon Wolfgang Paasch afgelopen donderdag voor het eerst zijn auto weer tanken, laat hij weten op de regionale omroep RBB24. Zo lang was er geen waterstof voor auto's in Potsdam beschikbaar. "Ik heb sinds 10 september bijna elke dag drie of vier keer gecontroleerd of er weer iets beschikbaar was. Maar er was niets", zei de pensionado. "Ik ben 71 jaar en kan niet veel lopen. Voor boodschappen of een bezoek aan het verpleeghuis ben ik afhankelijk van de auto. En in de kou is fietsen echt geen optie."

Iedereen die een waterstofauto als Paasch bezit, heeft al weken moeite met het vinden van een functionerende benzinepomp. Na een ongeval eind augustus op het terrein van een chemiepark in Leuna zijn er leveringsproblemen. Vooral Berlijn en Brandenburg worden zwaar getroffen. Volgens het Berlijnse bedrijf H2 Mobility is het niet mogelijk te voorspellen wanneer het tekort zal worden verholpen. “Het is ons gelukt een noodvoorraad op te zetten voor de huidige situatie”, zegt perswoordvoerster Daniela Dietz. H2 Mobility exploiteert de benzinepompen bij zes van de zeven tankstations die waterstof aanbieden voor auto's in Berlijn en Brandenburg.

De oorzaak van het knelpunt is een ontploffing op een vrachtwagenoplegger op 26 augustus. Daar was sprake van een lek in een tankwagen die geparkeerd stond op het terrein van gasfabrikant Linde. Na het incident heeft Linde alle identieke trailers tijdelijk stilgelegd. Het bedrijf kan in Leuna waterstof blijven produceren, maar kan het op dit moment blijkbaar niet uitleveren. Ook andere waterstofproducenten worden getroffen als zij opleggers van hetzelfde type gebruiken.

“Voor ons is dit eigenlijk een enorm probleem”, zegt Dietz van benzinepompexploitant H2 Mobility. "We hebben geprobeerd andere aanbieders als leveranciers te vinden. Maar dat is niet zo eenvoudig. De markt is erg klein. Veel waterstoffabrikanten hebben langlopende leveringscontracten met hun klanten en een beperkte productiecapaciteit."

Linde wil gedurende het onderzoek geen mededelingen doen aan de pers.

Wolfgang Paasch, eigenaar van een brandstofcelauto uit Potsdam, is teleurgesteld over de aanhoudende bevoorradingsproblemen, laar hij weten op de regionale omroep RBB24. "Sinds maart rijd ik op waterstof en er zijn nooit problemen geweest. Maar dat er zes weken lang geen waterstof te tanken was, was een dure uitdaging. Ik heb geen andere auto, dus heb er een moeten huren. Dat was een tegenvaller van 700 euro.”

Lees ook: spanje-conflict-tussen-repsol-en-spaanse-regering-escaleert-h2-investeringen-bevroren

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen