• Home Slider01

Sliedrecht Herik schip waterstofHet Nederlandse waterbouwbedrijf Van den Herik-Sliedrecht heeft een order geplaatst bij zepp.solutions voor de ontwikkeling van een brandstofcelaggregaat op waterstof. Het aggregaat wordt gebouwd rond het X150 brandstofcelsysteem van zepp.solutions en is ontworpen om het batterij-elektrische kraanschip de Prins 6 van energie te voorzien. De generatorset zal in eerste instantie worden ingezet bij een opdracht voor Rijkswaterstaat.

Een kraanschip is een schip dat inzetbaar is voor verschillende soorten werkzaamheden zoals baggerwerk en kust- & oeverwerk. Dit schip is een vaartuig met een vaste draadkraan genaamd PLM 1217, het schip heeft 3 telescoop spudpalen. Met de kraan kan er lading aan boord van het schip worden geladen of overgeslagen. Kraanschepen worden ingezet voor het uit voeren baggerwerkzaamheden in grondsoorten als zand, slib en klei, maar ook voor werkzaamheden zoals het aanbrengen van bodem- en oeverbestorting van steen.

In de eerste fase zal de generatorset vanaf de kades langs de IJssel worden ingezet om de 'Prins 6', een kraanschip met nu al een volledig elektrische aandrijflijn, van energie te voorzien. Het kraanschip wordt voornamelijk gebruikt voor bagger- en oeverwerkzaamheden. Omdat de generatorset in de eerste fase nog op de kade staat is het mogelijk om overdag ook ander materieel, zoals elektrische graafmachines, van schone energie te voorzien. Door gebruik te maken van de waterstoftechnologie van zepp.solutions neemt Van den Herik een leidende rol op zich in duurzame projectuitvoering bij activiteiten die traditioneel moeilijk emissievrij kunnen worden uitgevoerd.

Dankzij de door waterstof aangedreven generatorset realiseert Van den Herik met alleen de inzet van de Prins 6 een geprognotiseerde jaarlijkse uitstootvermindering van 165 ton CO2 eq. en 2 ton stikstof. Bovendien wordt de geluidsoverlast tot een minimum beperkt. Dit sluit niet alleen aan bij de duurzaamheidsdoelen die Van den Herik zich gesteld heeft, maar zeker ook bij de duurzaamheidsdoelen van Rijkswaterstaat.

Door het initiatief dat Van den Herik genomen heeft met de ontwikkeling van een emissieloos kraanschip is dit project geselecteerd als een zogeheten Koploperproject door het TPKV (Transitiepad Kustlijnzorg en Vaargeulonderhoud) waarbij de uiteindelijke ‘go’ alleen gegeven kon worden in nauwe samenwerking met opdrachtgever Rijkswaterstaat.

De koopovereenkomst tussen Van den Herik en zepp.solutions werd officieel bekrachtigd tijdens de InfraTech beurs die deze week wordt gehouden in Rotterdam Ahoy.

Lees ook: frankrijk-projectteam-beauthyfuel-test-succesvol-vliegtuigmotor-op-vloeibare-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen