• Home Slider01

Californie Verne CcH2 waterstofDe strijd rond verschillende soorten waterstof voor de zware mobiliteit is nog niet gestreden. Er worden zware voertuigen ontwikkeld die rijden op gasvormige waterstof onder 350 of 700 bar en drukloze vloeibare waterstof. Afgelopen jaar maakten Daimler en Linde bekend in te gaan zetten op sLH2. Hierbij wordt vloeibare waterstof onder een druk van 20 bar gezet om snel en veilig te kunnen tanken. In Californië wordt momenteel CcH2 getest, waarbij zeer koude waterstof van -200 graden Celsius onder 400 bar wordt gezet om de grootste energiedichtheid te krijgen en daarmee de grootste actieradius. Ontwikkelaar Verne maakt bekend dat de eerste veldtesten succesvol zijn verlopen. De door Verne uitgevoerde tests over de weg, inclusief tankbeurten, moeten voor de maximale waterstofdichtheid zorgen.

Tijdens het testen is de truck onderworpen aan intensieve bedrijfsomstandigheden, waaronder werkzaamheden op ruw terrein. Voor Verne is de volgende stap het uitvoeren van proefprojecten voor waterstofdistributie met strategische partners, met het oog op grootschalige commerciële inzet. “We hebben als doel de brandstofkosten te minimaliseren, van productie tot aan de pomp, en de waterstofdichtheid tijdens de distributie te optimaliseren”, legt Ted McKlveen, medeoprichter en CEO van Verne, uit. “Dit zal essentieel zijn om de transitie van wagenparken naar waterstofoplossingen te vergemakkelijken.”

De cryo-gecomprimeerde waterstoftechnologie van Verne omvat het koelen en comprimeren van waterstof om de maximale waterstofdichtheid van 73 g/L te bereiken, een verbetering van 33% ten opzichte van vloeibare waterstof en een verbetering van 87% ten opzichte van traditioneel 700 bar gecomprimeerd gas waterstof. Door de dichtheid te verhogen, is CcH2 de eerste emissievrije brandstof waarmee zware voertuigen de eigenschappen van diesel evenaren, met een groot bereik en veel laadvermogen. Vergeleken met normale drukloze vloeibare waterstof is CcH2 ook minder onderhevig aan verliezen als gevolg van de verdamping, de zogenaamde ‘boil-off’. 

Het waterstoftank moet zo ontworpen zijn dat het de interne druk van 400 bar aankan. De cryo-gecomprimeerde waterstof hebben geen last van verdamping, omdat de tanks zijn ontworpen om onder hoge druk te werken. De binnenschaal is van de buitenschaal gescheiden door een vacuümruimte die is gevuld met vacuüm-super-isolatie om de hoogste mate van isolatie te bereiken.

Samengeperste waterstof heeft een lage dichtheid. Dit betekent dat er veel vrachtwagens nodig zijn om waterstof in gasvorm onder hoge druk van een productielocatie naar een eindgebruiker te vervoeren. Het beperkt ook de hoeveelheid waterstof die aan boord van een voertuig kan worden opgeslagenin de vorm van brandstof. Vloeibare waterstof heeft een hogere dichtheid. Het is echter duur om waterstof vloeibaar te maken. Waterstof wordt vloeibaar bij -253 C. Het kost grote, dure faciliteiten en aanzienlijke energie om deze extreem koude temperaturen te bereiken.

Bij het systeem van Verne wordt waterstof opgeslagen als een koud en samengeperst gas. Door "cryo-gecomprimeerd", maximaliseert Verne de waterstofdichtheid: de belangrijkste uitdaging oplossen met samengeperste waterstof. Door waterstof op te slaan bij een benaderbare -200 C, verlaagt Verne de kosten van dichte waterstof: de belangrijkste uitdaging oplossen met vloeibare waterstof.

Of de verschillende vormen van waterstof naast elkaar blijven bestaan, of dat één systeem wereldwijd wordt uitgerold, moet de komende jaren blijken.

Lees ook: duitsland-aantal-h2-bussen-binnen-het-openbaar-vervoer-nadert-de-1000

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen